24.9 C
Athens
Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου, 2024

Σύνδρομο αιφνίδιου βρεφικού θανάτου – Τεράστια θέματα ασφαλείας στα βρεφικά

Φανταστείτε ότι χαλαρώνετε άνετα στο σπίτι, παρακολουθείτε τηλεόραση, όταν εμφανίζεται μια διαφήμιση αυτοκινήτου που δείχνει ένα όχημα να ταξιδεύει με μεγάλη ταχύτητα σε έναν ανεμοδαρμένο δρόμο. Στο εσωτερικό, ένα βρέφος φαίνεται σε ένα βρεφικό κάθισμα που… δεν είναι ασφαλισμένο. Πώς θα σας έκανε να νιώθετε αυτή η διαφήμιση για τον διαφημιστή; Ευτυχώς αυτό δεν συμβαίνει ποτέ στην πραγματική ζωή, σωστά;

sindromo aifnidiou thanatou vrefi

Δυστυχώς, αυτό ακριβώς συμβαίνει σε έναν σχετικό τομέα. Σε μια μελέτη που μόλις δημοσιεύτηκε στο The Journal of Pediatrics, διαπιστώθηκε ότι σχεδόν το 80% των συσκευασιών βρεφικών προϊόντων που απεικονίζουν ένα βρέφος που κοιμάται εμφανίζει μια θέση ύπνου που προσδιορίζεται σαφώς ως κύριος παράγοντας κινδύνου για το σύνδρομο αιφνίδιου βρεφικού θανάτου (SIDS).

Το SIDS είναι ο απροσδόκητος θάνατος ενός μωρού ηλικίας κάτω του 1 έτους που παραμένει ανεξήγητος μετά από πλήρη έρευνα. Κάθε χρόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, σημειώνονται περίπου 1.400 θάνατοι λόγω SIDS (στοιχεία για το έτος 2020).

Περισσότερες από 600 συσκευασίες για βρεφικές πάνες ερευνήθηκαν σε 11 χώρες

Ως μέρος αυτού του έργου, ερευνητές από το Inserm, το Université Paris Cité και το HEC Paris, σε συνεργασία με τα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία Greater Paris (AP-HP), το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Nantes και άλλες ευρωπαϊκές ερευνητικές δομές, μελέτησαν εικόνες που εμφανίζονται σε πακέτα παιδικών πάνας σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και η Ισπανία.

Η ερευνητική ομάδα εντόπισε 631 συσκευασίες πάνας για μωρά που ζυγίζουν λιγότερο από 5 κιλά. Στο 49% από αυτούς, υπήρχε μια φωτογραφία με ένα μωρό που κοιμόταν. Οι αναλύσεις έδειξαν ότι το 79% των συσκευασιών που απεικονίζουν ένα μωρό που κοιμάται δεν συνάδουν με τουλάχιστον μία σύσταση για την πρόληψη του SIDS. Για παράδειγμα, ένα μωρό απεικονίστηκε σε πρηνή θέση ή στο πλάι το 45% του χρόνου, με μαλακά αντικείμενα ή χαλαρά κλινοσκεπάσματα (μαξιλάρια, παιχνίδια που μοιάζουν με μαξιλάρια, γεμιστά παιχνίδια, παπλώματα, παπλώματα, προβιές, κουβέρτες, μη τοποθετημένο σεντόνι ή προφυλακτήρας μαξιλαράκια) στο 51%, ή κοινή χρήση της επιφάνειας ύπνου με άλλο άτομο στο 10%.

Εν ολίγοις, σε όλες τις χώρες, η ομάδα έδειξε σταθερά ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό εικόνων δεν συνάδει με τις συστάσεις ασφαλούς βρεφικού ύπνου – με πολλές εικόνες που απεικονίζουν μωρά να κοιμούνται με το στομάχι τους (σε πρηνή θέση) ή στο πλάι, σε χαλαρό κρεβάτι ή περιτριγυρισμένα από αντικείμενα , ή να μοιράζεστε μια επιφάνεια ύπνου με άλλο άτομο.

Συστάσεις πρόληψης βασισμένες σε επιστημονικά δεδομένα

Υπάρχουν, ωστόσο, συστάσεις για την πρόληψη του συνδρόμου αιφνίδιου βρεφικού θανάτου που δημοσιεύονται από την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής, δεδομένα γνωστά από τη δεκαετία του 1990 και ενημερωμένα τον Οκτώβριο του 2016.

Οι κύριες συστάσεις του είναι οι εξής:

  • Τοποθετήστε τα βρέφη στην πλάτη τους για ύπνο στον δικό τους χώρο ύπνου χωρίς άλλα άτομα.
  • Χρησιμοποιήστε μια κούνια, μια κούνια ή μια φορητή αυλή παιχνιδιού με ένα σταθερό, επίπεδο στρώμα και ένα εφαρμοστό σεντόνι. Αποφύγετε τον ύπνο σε καναπέ ή πολυθρόνα ή σε συσκευή καθίσματος, όπως κούνια ή κάθισμα ασφαλείας αυτοκινήτου (εκτός όταν οδηγείτε στο αυτοκίνητο).
  • Κρατήστε χαλαρές κουβέρτες, μαξιλάρια, γεμιστά παιχνίδια, προφυλακτήρες και άλλα μαλακά αντικείμενα έξω από τον χώρο ύπνου.
  • Θηλάστε αν είναι δυνατόν και αποφύγετε το κάπνισμα.

 

Η διαφήμιση μπορεί να δημιουργήσει μια απατηλή αίσθηση αλήθειας

Στις επιστήμες της συμπεριφοράς και στην ιατρική βιβλιογραφία, είναι ευρέως γνωστό ότι οι εικόνες έχουν τη δύναμη να επηρεάσουν τις συνήθειες των καταναλωτών, που κυμαίνονται από το αλκοόλ μέχρι το θηλασμό. Γνωρίζουμε επίσης ότι ενώ οι διαφημιστικές εικόνες ήταν ιστορικά σημαντικά εργαλεία πειθούς, ήταν εξίσου πηγή πληροφοριών για τους καταναλωτές. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ο όρος διαφήμιση προέρχεται από τη γαλλική λέξη avertissement, που σημαίνει “προειδοποίηση”. και ο όρος δημοσιότητα σημαίνει «δημοσιεύω». Επομένως, η βασική αποστολή της διαφήμισης είναι να ενημερώνει, να προειδοποιεί αλλά και να πείθει.

Όταν μια διαφήμιση μεταφέρει μη έγκυρες πληροφορίες, όπως η απεικόνιση ενός μωρού σε μια επικίνδυνη στάση ύπνου, παρουσιάζει δύο σημαντικά ζητήματα όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι γονείς επεξεργάζονται αυτές τις πληροφορίες. Ένα πρώτο ζήτημα είναι ότι οι καταναλωτές γενικά πιστεύουν ότι οι διαφημιστικές εικόνες δημιουργούνται από ειδικούς και ως εκ τούτου τις θεωρούν ως έγκυρες πηγές.

sindromo vrefikou thanatou

Συγκεκριμένα, μια διαφημιστική εικόνα για βρεφικά προϊόντα λειτουργεί ως αρχή για τους νέους γονείς, καθώς —ιδιαίτερα για έναν ευάλωτο πληθυσμό όπως τα μωρά— οι κατασκευαστές αναμένεται να γνωρίζουν τι κάνουν. Ως αποτέλεσμα, οι γονείς είναι πιθανό να αποδεχτούν και να εκτιμήσουν τις πληροφορίες που παρουσιάζονται χωρίς να αξιολογούν κριτικά την εγκυρότητά τους. Αυτό το φαινόμενο ήταν από καιρό γνωστό ως προκατάληψη της αρχής στη λήψη αποφάσεων.

Ένα δεύτερο ζήτημα μπορεί να είναι ακόμη πιο ολέθριο:

Μπορεί να υποστηρίξετε ότι οι γονείς γνωρίζουν τις συστάσεις για ασφαλή ύπνο, οι οποίες συχνά τους κοινοποιούνται στο μαιευτήριο ή όταν επισκέπτονται τον παιδίατρό τους. Δυστυχώς, η επανειλημμένη έκθεση στις ίδιες λανθασμένες πληροφορίες στη συσκευασία του μωρού (π.χ. η επανειλημμένη έκθεση σε ένα μωρό που δεν κοιμάται ανάσκελα) μπορεί να δημιουργήσει μια ψευδαίσθηση αλήθειας. Ακόμη και όταν οι άνθρωποι γνωρίζουν ότι οι πληροφορίες είναι λανθασμένες, μπορεί να καταλήξουν να πιστεύουν ότι δεν είναι τόσο λανθασμένες. Εν ολίγοις, ενώ γνωρίζουν ότι συνιστάται ο ύπνος ανάσκελα, οι γονείς μπορεί να καταλήξουν να πιστεύουν ότι ο ύπνος σε πρηνή θέση είναι επίσης καλός.

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα