Οι γιατροί εργάζονται για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των ασθενών τους εδώ και περίπου 2.400 χρόνια, από την εποχή του Ιπποκράτη. Τότε, η πρόσβαση σε πληροφορίες ήταν περιορισμένη, γεγονός που καθιστούσε την εμπιστοσύνη μεταξύ γιατρού και ασθενούς σχετικά απλή και άμεση.

Ο ρόλος του διαδικτύου στη σχέση γιατρού-ασθενούς
Μια πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου της Φλόριντα για την Υγεία, που δημοσιεύθηκε στο Frontiers in Medicine, δείχνει ότι η δυσπιστία στο σύστημα υγείας επηρεάζει άμεσα τη σχέση γιατρού-ασθενούς. Οι ασθενείς με χαμηλή εμπιστοσύνη στο σύστημα υγείας είναι πάνω από έξι φορές πιο πιθανό να αναφέρουν ότι η αλληλεπίδρασή τους με τον γιατρό επιδεινώθηκε αφού έφεραν πληροφορίες από το διαδίκτυο στο ραντεβού τους. Η συσχέτιση αυτή δεν επηρεάζεται από τις πολιτικές πεποιθήσεις των ασθενών.
Πηγές παραπληροφόρησης και οι συνέπειές τους
Σύμφωνα με τον καθηγητή Arch Mainous, πολλοί ασθενείς στρέφονται σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διαδικτυακά φόρουμ ή «ειδικούς» που συχνά διαδίδουν παραπληροφόρηση. Όταν οι ασθενείς προσέρχονται σε έναν γιατρό περιμένοντας να επικυρώσει τις πληροφορίες που βρήκαν, η πιθανότητα διαφωνίας αυξάνεται, υπονομεύοντας την εμπιστοσύνη.
Στοιχεία και αποτελέσματα της μελέτης
Η μελέτη ανέλυσε δεδομένα από περισσότερους από 2.500 ενήλικες στις ΗΠΑ. Διαπιστώθηκε ότι μόνο το ένα τρίτο των συμμετεχόντων είχαν «πολλή» εμπιστοσύνη στο σύστημα υγείας. Μεταξύ αυτών με χαμηλή εμπιστοσύνη, το 17% ανέφερε ότι η αλληλεπίδραση με τον γιατρό επιδεινώθηκε μετά την αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο, ενώ μόνο το 3% όσων είχαν υψηλή εμπιστοσύνη ανέφερε παρόμοιο πρόβλημα. Επιπλέον, οι ασθενείς με χαμηλή εμπιστοσύνη ένιωθαν λιγότερο ότι οι γιατροί τους ήταν ανοιχτοί ή σεβαστικοί.
Διατήρηση εμπιστοσύνης στην εποχή της πληροφορίας
Ο Mainous επισημαίνει ότι οι ασθενείς έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν ενεργά στην φροντίδα τους και να αναζητούν πληροφορίες. Οι γιατροί καλούνται να ακούνε με σεβασμό και ενσυναίσθηση, εξηγώντας γιατί η συνιστώμενη θεραπεία είναι η καλύτερη για τον ασθενή. Παρά τις προκλήσεις, οι ασθενείς συνεχίζουν να εμπιστεύονται τον προσωπικό τους γιατρό, αλλά η εμπιστοσύνη αυτή πλέον επηρεάζεται από τον γενικό σκεπτικισμό απέναντι στο σύστημα υγείας.

Η σχέση ασθενούς-γιατρού παραμένει κρίσιμη για την παροχή ποιοτικής φροντίδας. Σε έναν κόσμο όπου οι πληροφορίες είναι εύκολα προσβάσιμες και η παραπληροφόρηση διαδίδεται γρήγορα, η διατήρηση της εμπιστοσύνης απαιτεί επαγγελματισμό, επικοινωνία και ενσυναίσθηση από τους γιατρούς.

