16.3 C
Athens
Δευτέρα, 24 Νοεμβρίου, 2025

EKAB 2025: Νέα ασθενοφόρα, 15-20 λεπτά άφιξη, αεροδιακομιδές & SOS App – Γιώργος Χαραλάμπους

Το ΕΚΑΒ περνά σε μια νέα εποχή ταχύτητας, ασφάλειας και ψηφιακής αναβάθμισης. Ο πρόεδρος του οργανισμού, Γιώργος Χαραλάμπους, μιλά στο Opinion Health του www.healthweb.gr για τον πραγματικό χρόνο άφιξης των ασθενοφόρων, τη συνεχή ενίσχυση του στόλου, τις 10+ καθημερινές αεροδιακομιδές στα νησιά, τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης και τη νέα εφαρμογή SOS που θα επιτρέπει άμεση πρόσβαση στον ιατρικό φάκελο του ασθενούς. Ένα σχέδιο που αλλάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο το ΕΚΑΒ ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών σε όλη τη χώρα.

Φίλες, φίλοι, κυρίες και κύριοι, είναι η εκπομπή Opinion Health του Healthweb.gr με τη Νικολέτα Ντάμπου. Το ΕΚΑΒ είναι ο οργανισμός που όλοι ελπίζουμε να μην το χρειαστούμε ποτέ. Αλλά όταν έρθει εκείνη η κρίσιμη στιγμή, θέλουμε η φωνή στο -166 -να απαντήσει αμέσως. Θέλουμε να ξέρουμε ότι πίσω από αυτόν τον αριθμό υπάρχει ένας οργανισμός που μπορεί να κινητοποιήσει ασθενοφόρο, διασώστες, ακόμη και ελικόπτερο, γρήγορα, συντονισμένα και αποτελεσματικά. Είναι ο πρώτος κρίκος της επείγουσας φροντίδας. Αυτός που συνδέει τη ζωή, την ελπίδα και την ασφάλεια.

Γιώργος Χαραλάμπους πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) μιλά στο Opinion Health του www.healthweb.gr
Γιώργος Χαραλάμπους πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) .

Πώς λειτουργεί σήμερα το ΕΚΑΒ; Ποιος είναι ο πραγματικός χρόνος αναμονής για ένα περιστατικό στη χώρα; Θα δούμε νέο στόλο και περισσότερους διασώστες; Για όλα αυτά και για πολλά ακόμη που απασχολούν καθημερινά το ΕΚΑΒ και τους πολίτες, έχουμε κοντά μας τον πρόεδρο του ΕΚΑΒ, κύριο Γιώργο Χαραλάμπους. Κύριε Χαραλάμπους, καλώς ήρθατε.Σας ευχαριστώ θερμά.

Ευχαριστούμε θερμά για την αποδοχή της πρόσκλησης, κύριε Χαραλάμπους, για να συζητήσουμε και να μάθουμε τα νέα του ΕΚΑΒ. Ας ξεκινήσουμε από τη σημερινή εικόνα του ΕΚΑΒ, κύριε Χαραλάμπους. Πείτε μας, για να μάθει και το ευρύ κοινό, ποια είναι σήμερα η πραγματική εικόνα του ΕΚΑΒ, πόσο έτοιμο δηλαδή είναι να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες των πολιτών πανελλαδικά;

Αρχικά να σας πω ότι φέτος το ΕΚΑΒ κλείνει 40 χρόνια λειτουργίας, 40 χρόνια προσφοράς δίπλα στον πολίτη. Έχει ταυτιστεί πλέον το ΕΚΑΒ να είναι συνώνυμο με την αλληλεγγύη και την προσφορά στη δύσκολη στιγμή του κάθε πολίτη. Βέβαια, το ΕΚΑΒ είναι ένας ζωντανός οργανισμός, ένας οργανισμός ο οποίος εξελίσσεται και διαρκώς πρέπει να βρίσκεται σε επίπεδο ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών. Έτσι λοιπόν και εμείς, αναλαμβάνοντας εδώ και 7 μήνες τον οργανισμό, μέλημά μου είναι να το πάμε ένα βήμα πιο μπροστά, να είμαστε έτοιμοι, να μπορούμε να ανταποκρινόμαστε σε πραγματικούς χρόνους και άμεσα στην κλήση του κάθε πολίτη.

Αυτή τη στιγμή το ΕΚΑΒ είναι ένας οργανισμός, όπως είπα και πριν, ο οποίος έχει τουλάχιστον γύρω στους 6.000 εργαζόμενους. Αυτοί μπορεί να είναι διασώστες, γιατροί, νοσηλευτές, διοικητικό προσωπικό, πανελλαδικά. Φέτος είναι ένα μεγάλο στοίχημα για το ΕΚΑΒ. Ήταν η χρονιά που το ΕΚΑΒ θέλησε πραγματικά να αποδείξει την αρτιότητα στην αποστολή του, να μπορεί να καλύψει όλες τις περιοχές της Ελλάδος, μιας και κάθε καλοκαίρι, τουλάχιστον, ξέρετε ότι όλες οι απομακρυσμένες περιοχές, η νησιωτική Ελλάδα, βρίθει τόσο από αυξημένο αριθμό τουριστών αλλά και πολύ περισσότερο από τους Έλληνες παραθεριστές που πηγαίνουν στους τόπους καταγωγής τους.

Αυξάνονται οι ανάγκες, κύριε Πρόεδρε.

Ακριβώς έτσι. Λοιπόν, θέλαμε φέτος να νιώσει ο κάθε πολίτης σε κάθε γωνιά της Ελλάδος ασφαλής. Η παρουσία του ΕΚΑΒ να είναι εκεί και να νιώθουν ότι δίπλα τους υπάρχει ένας φύλακας άγγελος που στη δύσκολη στιγμή σίγουρα θα μπορέσει να παρέμβει.

Πώς σας δόθηκε αυτή η δυνατότητα, κύριε Πρόεδρε; Αυξήθηκαν τα οχήματα, ο αριθμός των ασθενοφόρων; Αυξήθηκε ο αριθμός των διασωστών; Πώς τα καταφέρατε;

Ο αριθμός των διασωστών πρώτα απ’ όλα. Ήταν η πρώτη χρονιά όπου το καθηκοντολόγιο άνοιξε. Μπορέσαμε να πάρουμε αρκετό επικουρικό προσωπικό, τόσο αποφοίτους από ιδιωτικά ΣΑΕΚ όσο και από το δημόσιο ΣΑΕΚ, που είναι το ΣΑΕΚ ΕΚΑΒ. Έτσι λοιπόν είχαμε τη δυνατότητα και πήραμε αρκετό κόσμο, πάντοτε όμως με την πρόθεση και τη φροντίδα της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας, το οποίο μας συνδράμει και ήταν πραγματικά και για αυτούς μέλημα να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε άρτια κατά τη θερινή περίοδο.

Πέραν τούτου όμως, το ΕΚΑΒ δεν είναι μόνο ασθενοφόρα, δεν είναι μόνο διασώστες. Βέβαια είχαμε την ευλογία φέτος να παραλάβουμε και μια μεγάλη και γενναιόδωρη δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος: το υπερσύγχρονο αυτό αεροπλάνο, το οποίο κάλυπτε όλα τουλάχιστον τα αεροδρόμια της χώρας μας, διακομίζοντας χιλιάδες πολίτες οι οποίοι έχριζαν άμεση αντιμετώπιση μέσω αεροδιακομιδής. Είχαμε τη δωρεά της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος με ένα επίσης υπερσύγχρονο air ambulance, ελικόπτερο, το οποίο μπόρεσε να καλύψει όλα τα Δωδεκάνησα, τα οποία είναι και τα πιο βεβαρημένα, διότι δεν έχουν όλα αεροδρόμια αλλά ελικοδρόμια.

Και με αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, καταφέραμε τουλάχιστον να έχουμε ένα δίκτυο αεροδιακομιδών με τα πτητικά μέσα του ΕΚΑΒ, στα οποία προστέθηκαν αυτά τα δύο, γιατί διαθέτουμε ήδη αρκετά. Οι διασώστες μας, οι οποίοι στελέχωσαν όλα τα σημεία στα οποία θα έπρεπε να έχουμε την παρουσία μας, είτε ως σταθμοί είτε ως βάσεις είτε ως τομείς. Ένα ακόμα στοιχείο, το οποίο αξίζει τον κόπο να αναφέρω, είναι και οι μηχανές άμεσης ανταπόκρισης. Οι μηχανές, λοιπόν, άμεσης απόκρισης, όπως είθισται να λέμε, ήταν ένα στοιχείο το οποίο έδωσε το παρόν σε πολλές ακτές, σε νησιά μας που είναι δύσβατα και χρειαζόταν άμεση παρέμβαση.

Κύριε Πρόεδρε, να σας διακόψω ένα λεπτό. Εφόσον λέτε για δωρεές, έχετε αυξήσει και τον στόλο όσον αφορά στα ασθενοφόρα;

Έχουμε και συνεχώς παραλαμβάνουμε ασθενοφόρα, τα οποία είναι και δωρεές, είναι και από τα προγράμματα ΕΣΠΑ και από το Ταμείο Ανάκαμψης, τα οποία συνεχώς εμπλουτίζουν τον στόλο μας. Αλλά ξέρετε, το ασθενοφόρο είναι ένα όχημα το οποίο βρίσκεται 365 μέρες τον χρόνο σε δράση. Τα ασθενοφόρα αυτά δεν έχουν μακρά ζωή. Μέσα στα πρώτα πέντε χρόνια αρχίζουν οι βλάβες, αρχίζουν να παροπλίζονται αρκετά από αυτά λόγω των φθορών και λόγω της δουλειάς στην οποία επιτελούν. Γι’ αυτό και πρέπει να ανανεώνονται ανά πέντε χρόνια το πολύ. Τώρα αναμένουμε να πάρουμε και καινούρια ασθενοφόρα, πιο εξοπλισμένα, με σύγχρονο ιατρονοσηλευτικό εξοπλισμό, όπως είναι οι κινητές μονάδες μας, οι οποίες έχουν από τον αυτόματο απινιδωτή μέχρι και τον αυτόματο συμπιεστή, που αυτό είναι ένα εργαλείο που πλέον θα απελευθερώσει, γιατί είναι εργονομικό, και θα μπορεί τουλάχιστον ο διασώστης να νιώθει μια ασφάλεια και πραγματικά με την εφαρμογή του σώζονται ζωές, όπως και πάρα πολύς άλλος εξοπλισμός.

Εσείς, κύριε Χαραλάμπους, πόσα ασθενοφόρα πιστεύετε ότι θα πρέπει να διαθέτει το ΕΚΑΒ έτσι ώστε να θεωρηθεί ότι υπάρχει μία πλήρης κάλυψη;

Ξέρετε, έχω δει πολλές φορές πολίτες οι οποίοι ζητούν εκείνη την ώρα που καλούν να υπάρχει ένα ασθενοφόρο, ει δυνατόν και έξω από την πόρτα. Αυτό είναι αδύνατο. Σίγουρα θα το ήθελε κάποιος. Ο στόλος μας θα πρέπει να είναι τουλάχιστον, για το λεκανοπέδιο Αττικής, πέραν των 500 ασθενοφόρων. Αυτή τη στιγμή έχουμε γύρω στα 350 και με αυτά τα οποία βγαίνουν συνεχώς σε βλάβες, αυξομειώνεται ο αριθμός. Σίγουρα όμως θέλουμε να μειώσουμε τον χρόνο απόκρισής μας.

Αυτός ο χρόνος αυτή τη στιγμή ποιος είναι;

Εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα, πόσο κοντά είναι, και ποιο πρόβλημα υπάρχει. Διότι στο ΕΚΑΒ κατηγοριοποιούνται οι κλήσεις. Ένα επείγον περιστατικό θα πρέπει άμεσα το πρώτο διαθέσιμο να είναι εκεί. Και πραγματικά αποκρινόμαστε μέσα σε 15–20 λεπτά maximum. Είμαστε στον τόπο που μας ζητάνε.

Πρόεδρε, για να κάνουμε κάποιες διευκρινίσεις, να καταλαβαίνει και το ευρύ κοινό. Εσείς τα προτεραιοποιείτε, είπατε. Υπάρχει κάποιος που αξιολογεί την κλήση για την προτεραιοποίηση; Να πούμε λίγο αυτή τη διαδικασία, για να δώσουμε την ευκαιρία στο κοινό να καταλάβει λίγο και πώς λειτουργεί το ΕΚΑΒ. Όταν παίρνει τηλέφωνο, ποια είναι η διαδικασία που θα πει ότι η Νικολέτα θα πάει πρώτη, ο κ. Χαραλάμπους δεύτερος;

Στο ΕΚΑΒ υπάρχει το λεγόμενο Συντονιστικό Κέντρο. Το Συντονιστικό Κέντρο είναι ένας μηχανισμός ο οποίος διαθέτει τηλεφωνητές, ασυρματιστές, υπάρχουν γιατροί οι οποίοι αξιολογούν τα περιστατικά άμα τη κλήσει τους. Τι σημαίνει αυτό; Πρώτα απ’ όλα, όταν πάρουμε το 166, θα πρέπει να δώσουμε το σημείο στο οποίο βρισκόμαστε, να γίνει ο λεγόμενος εντοπισμός της περιοχής. Κατευθείαν περνάμε στα συμπτώματα τα οποία παρουσιάζουμε και για αυτό το λόγο ζητάμε τη διακομιδή μας σε νοσοκομείο. Θα το πω ακριβώς όπως το αισθάνομαι, γιατί προέρχομαι και από την Επείγουσα Ιατρική, όντας Επειγοντολόγος και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Επείγουσας Ιατρικής. Ξέρετε, ο καθένας μας το πρόβλημά του το θεωρεί ότι είναι το μοναδικό. Λοιπόν, μία ανακοπή, για παράδειγμα, κάνει ένα επείγον και απειλητικό για τη ζωή περιστατικό. Εκεί τρέχουμε αμέσως. Είναι δηλαδή εκεί που ο χρόνος απόκρισής μας είναι τα 15 λεπτά.

Υπάρχουν και περιπτώσεις που λέμε: «Ξέρεις, πονάει το κεφάλι μου και έκανα εμετό». Αυτό θα κατηγοριοποιηθεί να πάει και στη μισή ώρα και στα 45 λεπτά. Θα πάει όμως το ασθενοφόρο.

Άρα εκείνη την ώρα ο γιατρός τα κρίνει, που μιλάει με τον ασθενή στο τηλέφωνο.

Υπάρχει ο αλγόριθμος, καταρχήν, της διαλογής των ασθενών, που είναι παγκοσμίως αυτό το πρωτόκολλο το οποίο τηρείται. Και βέβαια ο γιατρός επιβεβαιώνει τον αλγόριθμο αυτό και μπορεί ένα περιστατικό, εάν και εφόσον κριθεί ότι δεν είναι σαφής η εικόνα του, να το αναβαθμίσει σε υπερεπείγον ή ακόμα να πάρουν και τηλέφωνο να ζητήσουν περισσότερες λεπτομέρειες από τους οικείους για να καταλάβουμε αν και εφόσον το περιστατικό χρήζει άμεσης διακομιδής.

kenrtiki

Το ίδιο συμβαίνει και με τις αεροδιακομιδές, κύριε Πρόεδρε;

Οι αεροδιακομιδές προς το παρόν είναι οι λεγόμενες δευτερογενείς αεροδιακομιδές. Σημαίνει δηλαδή ότι ο ασθενής θα πρέπει να πάει σε ένα Κέντρο Υγείας ή σε ένα περιφερειακό νοσοκομείο και εμείς λαμβάνουμε κλήση και την αναγκαιότητα της αεροδιακομιδής από τον θεράποντα γιατρό, ο οποίος είναι εκεί μπροστά, βλέπει τον ασθενή, προσμετρά τις διάφορες παραμέτρους που χρειαζόμαστε για να γνωρίζουμε εάν και εφόσον χρειάζεται να ενεργοποιηθεί μια αεροδιακομιδή. Άρα τον πρώτο λόγο τον έχει ο καλούντας ιατρός.

Από εκεί και έπειτα, οι γιατροί στις αεροδιακομιδές που ευρίσκονται ως Συντονιστικό Κέντρο στην Ελευσίνα, ενεργοποιούν κατά το δοκούν την αεροδιακομιδή. Μπορεί μια αεροδιακομιδή να γίνει, αν δεν είναι τόσο επείγουσα, πάλι και εκεί κατηγοριοποιούνται. Μπορεί να γίνουν διαδοχικές, δηλαδή να περάσουν να πάρουν από ένα νησί έναν ασθενή, να πάνε από το άλλο νησί να πάρουν τον άλλο και μετά να γυρίσουν στην Αθήνα. Ή στα νησιά, στα κατά τόπους νοσοκομεία, όπως πολλές φορές από τα Δωδεκάνησα πηγαίνουν στη Ρόδο στο νοσοκομείο της Ρόδου. Ή ακόμα περιστατικά που δεν έχουν τις ειδικότητες στα περιφερειακά νοσοκομεία, να πάνε στο νοσοκομείο του Ηρακλείου στην Κρήτη.

Οι αεροδιακομιδές είναι αποκλειστική ευθύνη του ΕΚΑΒ ή απαιτείται συντονισμός με την Πολεμική Αεροπορία, το Υπουργείο Υγείας;

Τα πτητικά μέσα, ως επί το πλείστον, είναι ιδιοκτησία του ΕΚΑΒ, καθώς και τα πληρώματα γιατρών και νοσηλευτή-διασώστη, ο οποίος συμμετέχει στην αεροδιακομιδή, εκτός των πιλότων, οι οποίοι είναι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας, με τους οποίους έχουμε μια αγαστή συνεργασία. Τους ευχαριστώ και από αυτή την ευκαιρία που μου δίνεται για τη γενναιοδωρία όλων να βρίσκονται πάντοτε δίπλα μας σε οποιαδήποτε κλήση γίνει και χρειαζόμαστε.

Καθώς επίσης, πολλές φορές, επειδή τα δικά μας πτητικά μέσα ενεργούν από την ανατολή μέχρι και τη δύση του ηλίου. Πέραν τούτου όμως, οι ανάγκες δεν σταματούν. Άρα πολλές φορές ενεργοποιούμε και Σινούκ και C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας για να μπορέσουμε να σώσουμε ζωές. Γιατί αυτή είναι η αποστολή μας, αυτό είναι που πρεσβεύουμε, και πραγματικά κάνουμε το παν δυνατό και έχουμε, όπως βλέπετε, και την Πολεμική Αεροπορία συμμέτοχο σε αυτό το όραμά μας και σε αυτό το έργο.

Τα πτητικά μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας τα χρησιμοποιείτε καθημερινά; Μπορεί να καλύπτουν και μια καθημερινή ανάγκη;

Εννοείτε ένα περιστατικό που δεν είναι υπερεπείγον;

Ναι, πόσο συχνά προκύπτει η ανάγκη;

Καθημερινά γίνονται γύρω στις 10, μπορεί και 12 αεροδιακομιδές. Οι ανάγκες είναι πάρα πολλές. Δυστυχώς, στα νησιά μας — που θέλουμε να τα κρατήσουμε ζωντανά — πρέπει να είμαστε κοντά τους. Δεν έχουν όμως όλες τις ειδικότητες που θα μπορούν να καλύψουν οποιαδήποτε ανάγκη. Γι’ αυτό πολλές φορές, είτε αυτό είναι καρδιολογικό, είτε γυναικολογικό περιστατικό, μπορεί να είναι ένα εγκεφαλικό. Για οποιοδήποτε λόγο ή ορθοπαιδικά προβλήματα, πολλές φορές θα σπεύσουμε να συνδράμουμε τον γιατρό είτε του νοσοκομείου είτε του Κέντρου Υγείας προκειμένου να φέρουμε τον ασθενή σε ένα από τα κεντρικά νοσοκομεία για τη συνέχιση και την αποθεραπεία.

Κύριε Χαραλάμπους, στο ΕΚΑΒ έχετε προγράμματα εκπαίδευσης; Δηλαδή εκπαιδεύετε το προσωπικό ώστε να αξιοποιούνται καλύτερα οι τεχνολογίες, τα ψηφιακά εργαλεία στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή;

Το ΕΚΑΒ, όπως είπα και προηγουμένως, είναι ένας ζωντανός οργανισμός και μετεξελίσσεται. Αυτή τη στιγμή μπαίνει και το ΕΚΑΒ, σαν οργανισμός, στην ψηφιακή αναβάθμισή του, χρησιμοποιώντας ακόμα και την τεχνητή νοημοσύνη για αυτή την κατηγοριοποίηση που είπαμε, για τον καλύτερο γεωεντοπισμό των κλήσεων και πολλά άλλα, τα οποία θα τα ανακοινώσουμε εν ευθέτω χρόνο, όπως application το οποίο μπορεί ο καθένας να το έχει στο κινητό του τηλέφωνο και πατώντας ένα κουμπί SOS, όπως λέμε, γιατί αισθάνθηκε κάτι στη γενική του κατάσταση, είτε ακόμη και ο συνοδός αυτού του ατόμου να μπορεί να καλεί με αυτό.

Σημαίνει ότι αυτόματα έχουμε πρόσβαση — γιατί έχουμε πάρει και την άδεια από τη Διασφάλιση των Προσωπικών Δεδομένων — να μπορούμε να μπαίνουμε στον προσωπικό φάκελο και να γνωρίζουμε εκ των προτέρων.

Άρα θα έχω εγώ την εφαρμογή και θα μπορώ να καλώ, φυσικά και με τη συναίνεσή μου;

Όπως είναι το panic button.

Αυτό σκέφτηκα. Αυτό είναι εξαιρετικό.

Είναι εξαιρετικό πραγματικά. Είναι μια καινοτομία, είναι κάτι το οποίο φτάνει να το χρησιμοποιούμε σωστά και ευελπιστούμε πραγματικά να σώσουμε ζωές.

Είναι και μια προέκταση, καθώς είπατε προηγουμένως για την εκπαίδευση. Εμείς σαν ΕΚΑΒ, πέραν του ΣΑΕΚ ΕΚΑΒ που εκπαιδεύουμε τους νέους διασώστες, κάνουμε και συνεχιζόμενη εκπαίδευση. Οι δικοί μας διασώστες δεν σταματάνε ποτέ να εκπαιδεύονται σε σύγχρονα προγράμματα, σε ευρωπαϊκά προγράμματα, για να μπορούν να είναι πάντοτε ετοιμοπόλεμοι, όπως λέμε, και να ανταποκρίνονται στις ανάγκες οποιουδήποτε συμβάντος κληθούν να αντιμετωπίσουν.

Ωστόσο όμως, το ΕΚΑΒ κάνει και εκπαίδευση σε ομάδες στην κοινότητα. Δηλαδή προσπαθούμε να εμφυσήσουμε στο κοινό, στον απλό συμπολίτη μας, να μάθει να κάνει τις βασικές αρχές της καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης. Να χρησιμοποιεί τον αυτόματο απινιδωτή.

Σας έχω δει σε διάφορα σημεία. Έχω δει σε διάφορα σημεία εκπαιδευτές του ΕΚΑΒ, ακόμη και σε εμάς στην ΕΣΗΕΑ, τους δημοσιογράφους μας εκπαιδεύσαν, οπότε υπάρχει μεγάλη δραστηριότητα σε αυτό.

Υπάρχει θέληση. Σε κάθε πρόγραμμα τέτοιο, η προσέλευση κοινού να εκπαιδευτεί είναι πάρα πολύ μεγάλη. Εμείς τώρα μπήκαμε σε κάποια προγράμματα και με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και με τις Περιφέρειες και εκπαιδεύουμε την Α’ Λυκείου, ώστε να είναι παιδιά που θα βρίσκονται και στην επαρχία για κάποια χρόνια, για να μπορούν να παρέχουν στην κοινότητά τους, στον χώρο όπου διαβιούν, πρώτες βοήθειες αν και εφόσον χρειαστεί κάποιος. Θεωρούμε ότι με αυτά τα προγράμματα σώζονται ζωές. Είναι αποδεδειγμένο αυτό. Πολλά είναι τα παραδείγματα.

Πολλά είναι όντως, κύριε Πρόεδρε. Όσον αφορά τώρα στην τεχνητή νοημοσύνη, σκοπεύετε να εφαρμόσετε στο ΕΚΑΒ κάποιο ψηφιακό σύστημα διαχείρισης των κλήσεων και κάποιο live tracking των ασθενοφόρων;

Ναι. Πρώτα απ’ όλα, μέσω της τεχνητής νοημοσύνης, όπως σας είπα προηγουμένως, υπάρχει ένα λογισμικό το οποίο κατηγοριοποιεί, δηλαδή κάνεις τις ερωτήσεις που χρειάζεσαι για να μπορέσεις να βγάλεις τη διάγνωση και να κατηγοριοποιηθεί αν είναι επείγον, αν είναι κάτι χρόνιο, αν είναι κάτι ελαφράς βαρύτητας περιστατικό. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί έχεις ένα εργαλείο στα χέρια σου που σου δίνει τη δυνατότητα με περισσότερη ακρίβεια και ασφάλεια να αποφανθείς αν ένα περιστατικό είναι επείγον.

Βέβαια, ο άνθρωπος δεν αντικαθίσταται σε καμία περίπτωση. Πάντοτε ο άνθρωπος θα έχει την τελευταία απόφαση. Ο άνθρωπος είναι αυτός που σώζει ζωή με τη δική του καρδιά και τη δική του ψυχή.

Άρα, λοιπόν, το ΕΚΑΒ ναι μεν θα χρησιμοποιήσει όλη αυτή την τεχνολογία, όπως επίσης με ρωτήσατε προηγουμένως αν υπάρχει και η δυνατότητα για τον εντοπισμό και του ασθενοφόρου. Ναι, θα μπορούμε να ξέρουμε σε πραγματικό χρόνο πού ευρίσκεται το κάθε ασθενοφόρο, εάν είναι διαθέσιμο για αποστολή.

Και το πιο σημαντικό είναι ότι θα διασυνδέσουμε το ασθενοφόρο με τα ΤΕΠ των νοσοκομείων. Δηλαδή ο γιατρός του νοσοκομείου να βλέπει σε πραγματικό επίσης χρόνο τα ζωτικά σημεία του ασθενούς που διακομίζεται, για να προετοιμάζονται και να ξέρουν ποιο περιστατικό είναι αυτό που έχουν πάρει.

Φανταστικό είναι αυτό.

Είναι κάτι το οποίο πραγματικά ήταν και προσωπικός μου στόχος αλλά και γενικότερα μια πραγματικότητα την οποία το ΕΚΑΒ πρέπει να τη ζήσει, πρέπει να την προωθήσει. Βρίσκουμε για την ώρα ευήκοα ώτα στο Υπουργείο Υγείας, το οποίο πραγματικά είναι δίπλα μας και μας στηρίζει σε όλη αυτή τη διαδικασία που εμείς θέλουμε να προάγουμε. Και είναι πάρα πολύ ενθαρρυντικά τα αποτελέσματα. Βλέπω ότι μέρα με τη μέρα το ΕΚΑΒ βελτιώνεται. Και αυτό που είναι ακόμα πιο ενθαρρυντικό — και είμαι ευγνώμων σε όλο το προσωπικό του ΕΚΑΒ — είναι ότι δουλεύουν με περίσσια περηφάνια για αυτό που κάνουν, δεν βαρυγκομούν, γιατί είναι ένας κλάδος ο οποίος εργάζεται σκληρά.

Γιώργος Χαραλάμπους πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) μιλά στο Opinion Health του www.healthweb.gr
Γιώργος Χαραλάμπους πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) .

Είναι δύσκολο, βέβαια.

Ξέρετε, οι περισσότεροι μετά από 10–15 χρόνια εργασίας αντιμετωπίζουν μυοσκελετικά προβλήματα. Πηγαίνουν σε ένα περιστατικό στο οποίο ζουν και στιγμές πολύ τραγικές.

Ναι, είναι και ψυχολογικά επιβαρυντικό.

Και θέλουμε να βάλουμε ακόμα και ψυχολογική υποστήριξη των πληρωμάτων μετά από τέτοιες αποστολές.

Είναι χρήσιμο, Πρόεδρε.

Είναι πραγματικά χρήσιμο. Είναι η καινούρια σελίδα του ΕΚΑΒ. Είναι η καινούρια εποχή. Και όλα τα παιδιά είναι ευχαριστημένα, όλοι οι εργαζόμενοι. Τουλάχιστον ο αντίκτυπος που έρχεται σε μένα είναι αυτός.

Πρόεδρε, αυτά που μας λέτε είναι πολύ σημαντικά, γιατί παλαιότερα το ΕΚΑΒ είχε πολλά προβλήματα. Να σας πω το απλό: είχε πάρα πολλά ασθενοφόρα που ήταν χαλασμένα και δεν λειτουργούσαν, υπήρχαν παλιά — δεν θα το ανοίξω — προβλήματα με τους διαγωνισμούς, ακυρώνονταν συνέχεια κ.λπ., με αποτέλεσμα να μην ολοκληρώνονται ποτέ. Υπήρχε αυτή η σελίδα του ΕΚΑΒ με πολλά εσωτερικά προβλήματα, οπότε δεν μπορούσε να καλύψει και τις ανάγκες των πολιτών. Οπότε είναι ακόμη πιο ευχάριστο που μας λέτε σήμερα την εξέλιξή του, διότι πραγματικά το ασθενοφόρο είναι το καίριο εργαλείο για να σωθεί μια ζωή.

Χωρίς το ασθενοφόρο, ΕΚΑΒ δεν υπάρχει. Χωρίς διασώστη, ΕΚΑΒ δεν υπάρχει. Άρα λοιπόν έχουμε ενσκύψει στα προβλήματα αυτά. Όπως είπατε χαρακτηριστικά, παλαιότερα καταγράφονταν καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς, έβγαιναν άγονοι. Όλα αυτά προσπαθήσαμε να τα υπερκεράσουμε, να είμαστε πιο ευέλικτοι σε αυτά τα σημεία και ευελπιστώ να πάμε ακόμα καλύτερα.

Το είπαμε με μία φωνή το «ευέλικτοι», κύριε Πρόεδρε, γιατί δεν είναι τίποτα τυχαίο. Οι άνθρωποι — εσείς από τη θέση σας και εγώ από τη θέση του δημοσιογράφου — γνωρίζουμε, γιατί είναι η δουλειά μας, ότι ακόμη και οι δωρεές δεν μπορούσαν να ολοκληρωθούν, να κάνει κάποιος δωρεά ένα ασθενοφόρο, γιατί δεν υπήρχε η ευελιξία να το αναπτύξουμε και προέκυπταν προβλήματα.

Κύριε Πρόεδρε, κλείνοντας, αν σας ζητούσα να βάλετε ένα προσωπικό στοίχημα για το ΕΚΑΒ για το 2026, ποιο θα ήταν αυτό;

Το στοίχημά μου είναι να μπορέσω σε κάθε γωνιά της Ελλάδος να κυματίζει η σημαία του ΕΚΑΒ περήφανα, σε έναν χώρο αξιοπρεπή, όπου θα διαβιούν τα πληρώματα του ΕΚΑΒ, με έναν στόλο πλήρως εξοπλισμένο και με πτητικά μέσα τα οποία να καλύπτουν από γωνιά σε γωνιά όλη την Ελλάδα, για να δώσουμε πραγματικά αυτό το αγαθό που λέγεται ζωή και υγεία σε κάθε γωνιά της χώρας. Αυτό θα είναι το όνειρό μου να γίνει πραγματικότητα, να μπορέσω να αφήσω ένα αποτύπωμα σε αυτόν τον οργανισμό, που δεν είναι τίποτε άλλο παρά μόνο η άμεση, έγκυρη προσφορά όταν μας το ζητήσει ο πολίτης.

Κύριε Χαραλάμπους, κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ πολύ. Εύχομαι το προσωπικό σας στοίχημα να γίνει πραγματικότητα και καλή επιτυχία στο έργο σας.

 

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα