12.7 C
Athens
Παρασκευή, 14 Νοεμβρίου, 2025

Healthweb.gr-Ανάγκη για Εθνικό Σχέδιο Διαβήτη: Ιστορική δέσμευση Γεωργιάδη – Η μεγαλύτερη οικονομική ενίσχυση του ΕΟΠΥΥ έως σήμερα

Η ανάγκη για ένα ολοκληρωμένο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τον Διαβήτη αναδείχθηκε δυναμικά στο μεγάλο ετήσιο αφιέρωμα του Healthweb.gr και της εκπομπής Opinion Health, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη. Με κεντρικό μήνυμα ότι ο διαβήτης αφορά πλέον το 10% του πληθυσμού, ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης προχώρησε σε ιστορική δέσμευση, ανακοινώνοντας τη μεγαλύτερη οικονομική […]

Η ανάγκη για ένα ολοκληρωμένο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τον Διαβήτη αναδείχθηκε δυναμικά στο μεγάλο ετήσιο αφιέρωμα του Healthweb.gr και της εκπομπής Opinion Health, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη. Με κεντρικό μήνυμα ότι ο διαβήτης αφορά πλέον το 10% του πληθυσμού, ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης προχώρησε σε ιστορική δέσμευση, ανακοινώνοντας τη μεγαλύτερη οικονομική ενίσχυση του ΕΟΠΥΥ έως σήμερα για την αντιμετώπιση της νόσου και την πρόσβαση των ασθενών στις νέες τεχνολογίες.

Eτήσιο αφιέρωμα στον Σακχαρώδη Διαβήτη του Healthwebgr-Ανάγκη για Εθνικό Σχέδιο Διαβήτη: Ιστορική δέσμευση Γεωργιάδη – Η μεγαλύτερη ενίσχυση ΕΟΠΥΥ
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης στο ετήσιο αφιέρωμα του Healthweb.gr για τον Σακχαρώδη Διαβήτη 2025.

Κυρίες και κύριοι, σας καλωσορίζουμε στο μεγάλο ετήσιο αφιέρωμα του HealthWeb.gr και της εκπομπής Opinion Health για τον σακχαρώδη διαβήτη για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά, αφιερωμένο στην ανάγκη δημιουργίας ενός εθνικού σχεδίου δράσης για το διαβήτη στην Ελλάδα. Σήμερα βρισκόμαστε σε ένα ξεχωριστό χώρο, ένα πρώην θέατρο, που ξαναζωντανεύει μέσα από τη φωνή της υγείας. Η εκδήλωσή μας μαγνητοσκοπείται για την εκπομπή Opinion Health, ώστε ο διάλογος να φτάσει σε κάθε πολίτη, κάθε οικογένεια που επηρεάζεται από τον διαβήτη, αλλά και τα εμπλεκόμενα Υπουργεία, το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Οικονομίας. Ο διαβήτης δεν είναι απλώς ένα ιατρικό θέμα. Απασχολεί το 10% του πληθυσμού στην Ελλάδα και αποτελεί ζήτημα δημόσιας υγείας, κοινωνικής ευθύνης και συλλογικής βούλησης. Αυτό θέλω να τονίσω και να αναδείξω στο φετινό αφιέρωμά μας. Παράλληλα, στόχος μας είναι να αναδείξουμε και την ανάγκη για μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική που θα εξασφαλίσει στους ανθρώπους με διαβήτη καλύτερη φροντίδα, έγκαιρη πρόληψη, πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες και στα φάρμακα, ώστε να απολαμβάνουν πραγματικά μία ουσιαστική ποιότητα ζωής, με καλή ψυχική υγεία και ενεργή κοινωνική παρουσία.

Ετήσιο Αφιέρωμα 2025 του Healthweb.gr για τον Σακχαρώδη Διαβήτη
Ετήσιο Αφιέρωμα 2025 του Healthweb.gr για τον Σακχαρώδη Διαβήτη

Παρακολουθείτε το δεύτερο ενημερωτικό τραπέζι του φετινού αφιερώματός μας, σήμερα 14 Νοεμβρίου του 2025, που είναι η Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη. Φιλοξενούμε εξέχοντες καλεσμένους: Τον κύριο Άδωνι Γεωργιάδη, Υπουργό Υγείας. Κύριε Άδωνι, ελάτε κοντά μας. Σας ευχαριστώ θερμά που είσαστε κοντά μας.

  • Τον κύριο Χρήστο Δαραμήλα, ο οποίος είναι Πρόεδρος των Ατόμων με διαβήτη ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ. Κύριε Δαραμήλα, σας ευχαριστούμε θερμά που είσαστε κοντά μας για πέμπτη συνεχή χρονιά.
  • Τον κύριο Δημήτρη Νίκα, ο οποίος είναι Πρόεδρος του ΣΕΙΒ. Κύριε Νίκα, καλώς ήρθατε.
  • Το κύριο Κώστα Αθανασάκη, ο οποίος είναι Καθηγητής των Οικονομικών της Υγείας. Κύριε Αθανασάκη, καλώς ήρθατε. Ευχαριστούμε που είστε και πάλι κοντά μας.
  • Και έχουμε και τον κύριο Γεράσιμο Τζιαβάρα, ο οποίος είναι έφηβος 17 ετών, που ζει με τον διαβήτη και είναι επίσης Πρωταθλητής στην πυγμαχία. Ευχαριστούμε πολύ που ήσαστε κοντά μας. Σας ευχαριστώ θερμά όλους που είστε κοντά μας.
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης στο ετήσιο αφιέρωμα του Healthweb.gr για τον Σακχαρώδη Διαβήτη 2025. Ανάγκη για Εθνικό Σχέδιο Διαβήτη: Ιστορική δέσμευση Γεωργιάδη – Η μεγαλύτερη ενίσχυση του ΕΟΠΥΥ έως σήμερα.
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης στο ετήσιο αφιέρωμα του Healthweb.gr για τον Σακχαρώδη Διαβήτη 2025. Ανάγκη για Εθνικό Σχέδιο Διαβήτη: Ιστορική δέσμευση Γεωργιάδη – Η μεγαλύτερη ενίσχυση του ΕΟΠΥΥ έως σήμερα.

Υπουργέ, είναι μεγάλη μας τιμή που σας έχουμε κοντά μας και που στηρίζετε αυτή την συνεχόμενη προσπάθειά μας να αναδεικνύουμε τα θέματα που αφορούν τα άτομα με διαβήτη. Γιατί ξέρετε, Υπουργέ, σκέφτομαι ότι δεν είναι μόνο ένα ιατρικό ζήτημα. Είναι ένα κοινωνικό και ίσως και πολιτικό ζήτημα, διότι πλέον οι καταγεγραμμένοι ασθενείς – τα άτομα που ζουν με διαβήτη στην Ελλάδα αποτελούν το 10% του πληθυσμού. Οπότε στο πλαίσιο αυτό, δηλαδή ένα εκατομμύριο σίγουρα, στο πλαίσιο αυτό θα βλέπατε να ξεκινούσε μία διαδικασία στο Υπουργείο Υγείας για να δημιουργηθεί ένα σχέδιο δράσης για τον διαβήτη.

Καταρχάς ναι, ήδη δουλεύουμε γι’ αυτό. Ο Διαβήτης αποτελεί τεράστιο ζήτημα. Άλλωστε, όλη μας η καμπάνια για την Παιδική Παχυσαρκία και για την Παχυσαρκία έχει ως στόχο την αντιμετώπιση και του διαβήτη. Δεν είναι άσχετο το ένα από το άλλο. Γιατί για την Ελλάδα πρέπει να μας απασχολήσει γιατί έχουμε τόσους πολλούς διαβητικούς αναλογικά με τον πληθυσμό μας. Γιατί η Ελλάδα έχει δυστυχώς από τους χειρότερους δείκτες στην Ευρώπη και στους υπερτασικούς και στους διαβητικούς. Αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο σε δύο αιτίες: Πρώτα στην πολύ κακή μας διατροφή, η οποία είναι εντυπωσιακά κακή. Μπορεί να λέμε ότι έχουμε την μεσογειακή διατροφή που θέλουμε να παρατηρήσουμε σε όλο τον κόσμο, αλλά εμείς από ό,τι φαίνεται είμαστε οι τελευταίοι που ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή, κάνουμε τον κόσμο ανάποδο, και έχουμε τους πιο χαμηλούς δείκτες άσκησης στην Ευρώπη. Είμαστε οι τελευταίοι.

  • Στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η τελευταία χώρα που έχει συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες είναι η Ελλάδα που έχει ένα πάρα πολύ κακό πρότυπο διατροφικό. Αυτό οδηγεί στην παιδική παχυσαρκία. Η παιδική παχυσαρκία αποτελεί πολύ σημαντικό παράγοντα προδιάθεσης για την ανάπτυξη διαβήτη σε σχετικά σύντομη και νεαρή ηλικία. Και φυσικά ένας που είναι ως παιδί παχύσαρκος παραμένει παχύσαρκος στην ενήλικη ζωή του και άρα σχετικά σύντομα θα μπει στον κύκλο όχι μόνο του διαβήτη, αλλά και όλων των σχετικών με την παχυσαρκία νόσων. Άρα ναι, μας ενδιαφέρει πάρα πολύ αυτό. Προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε. Δεν λέω ότι είναι εύκολες οι λύσεις εδώ. Γιατί πρώτα από όλα έχεις ήδη πολλούς διαβητικούς. Αυτοί έχουν ήδη πάθει και θα χρειαστούν θεραπεία για το υπόλοιπο του βίου τους. Δεν μπορεί να θεραπευτούν. Το μόνο που μπορεί να κάνεις είναι να τους κρατάς ρυθμισμένους. Και το μόνο που μπορείς να κάνεις σε επίπεδο πρόληψης είναι να αλλάξεις τα πρότυπα αυτά για να εμποδίσεις την τόσο μεγάλη ανάπτυξη νέων. Δεν σας κρύβω ότι για μένα το θέμα της αποζημιώσεως των διαφόρων τεχνολογιών του διαβήτη που έχουμε και τώρα σήμερα ένα γεγονός και μια διαφωνία. Εγώ είμαι πολύ άνετος να ακούσω διαφωνία, να την καταλάβω. Μπορεί να έχουμε κάνει λάθος εμείς.
  • Δεν θέλω να λέω πως ό,τι λέμε είναι γραμμένο στην πέτρα. Αλλά η πίεση που δέχεται ο προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ πια από τον διαβήτη είναι συγκλονιστικός. Και γιατί είναι συγκλονιστικός; Εγώ δεν είμαι διαβητικός και έτσι δεν το έχω ζει στον εαυτό μου, αλλά λένε οι εταιρείες και οι διαβητικοί ότι οι νέες τεχνολογίες είναι πολύ ακριβέστερες, αλλά είναι επίσης και πάρα πολύ ακριβότερες. Και όπως είπατε, όταν έχεις ένα εκατομμύριο του πληθυσμού σε αυτήν την κατηγορία, είναι πολύ μεγάλη η αύξηση της δαπάνης ανά ασθενή. Άρα εδώ έχουμε να συγκεράσουμε πολλές διαφορετικές πτυχές, δεν είναι τόσο απλό. Προσπαθώ πάντα να είμαι δίκαιος στις αποφάσεις μου. Να πω και ένα τελευταίο. Από πέρσι σε φέτος είχαμε και μια σημαντική επιτυχία. Ενώ πέρσι το περίφημο αυτό φάρμακο, μην πω τώρα ονομασία φαρμάκου για να κάνω διαφήμιση, που ήταν έτσι το εξελιγμένο φάρμακο για τον διαβήτη, ήταν σε πολύ μεγάλη έλλειψη και συνεχώς είχαμε e-mail ανθρώπων που λένε δεν μπορώ να το βρω, φέτος συνεννοηθήκαμε πολύ καλύτερα με την εταιρεία και υπήρξε μια πολύ μεγάλη βελτίωση στην διάθεσή του.
Δημήτρης Νίκας -Πρόεδρος του ΣΕΙΒ
Δημήτρης Νίκας -Πρόεδρος του ΣΕΙΒ

ΚύριεΝίκα, εσείς ως ΣΕΙΒ βρίσκετε ότι υπάρχει επιτακτική ανάγκη για ένα εθνικό σχέδιο δράσης του διαβήτη στην Ελλάδα;

Πολλές προτάσεις μας, οι οποίες έχουν πάει και στο Υπουργείο και στον ΕΟΠΥΥ και σε όλους τους φορείς οι οποίοι ασχολούνται με το θέμα του διαβήτη, είναι ακριβώς σε σημεία τα οποία θα βοηθήσουν να στηθεί αυτό το εθνικό σχέδιο δράσης. Όσον αφορά τον τρόπο που αποζημιώνουμε τα υλικά, την κάλυψη των αναγκών των ασθενών, γιατί αυτή τη στιγμή δεν καλύπτονται από τον ΕΟΠΥΥ όλοι οι ασθενείς – κατά 80% έχουμε κάλυψη και το 20% το πληρώνουν οι εταιρείες. Άρα θα πρέπει ίσως να αναπροσαρμοστούν και οι προϋπολογισμοί προς αυτή την κατεύθυνση. Το registry των ασθενών, άρα θα πρέπει να υπάρχει ένα registry γιατί πρέπει να ξέρουν πόσοι είναι οι διαβητικοί και πώς μετράμε στη συνέχεια και τα οικονομικά και τα κλινικά αποτελέσματα. Λοιπόν, είναι οι κατευθύνσεις στις οποίες εμείς, οι προτάσεις μας προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να κινηθεί το εθνικό σχέδιο δράσης για το διαβήτη και πιστεύω ότι το Υπουργείο θα λάβει υπόψη. Ο Υπουργός ούτως ή άλλως είναι εδώ, είναι ανοιχτός, αλλά θα πρέπει τα πράγματα να τρέχουν λίγο πιο γρήγορα.

Χρήστος Δαραμήλας -Πρόεδρος των Ατόμων με διαβήτη ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ
Χρήστος Δαραμήλας -Πρόεδρος των Ατόμων με διαβήτη ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ

Κύριε Δαραμήλα, εσείς ως εκπρόσωπος των ασθενών, των ατόμων με διαβήτη, πού ακριβώς εντοπίζετε την ανάγκη για να δημιουργηθεί ένα εθνικό σχέδιο δράσης για το διαβήτη στην Ελλάδα;

Καταρχάς, θα ήθελα να πω το εξής: Ο φορέας μας, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Συλλόγων Ατόμων με Σακχαρώδηδη Διαβήτη ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ, ήταν η πρώτη που βρέθηκε με τον Υπουργό, τον κ. Γεωργιάδη, και του κατέθεσε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης σε σχέση με τη λειτουργία του Υπουργείου Υγείας. Όταν μιλάμε για ένα εθνικό σχέδιο δράσης, αυτό δεν αφορά μόνο τον Υπουργείο Υγείας. Ένας πολίτης, ο οποίος πάσχει από σακχαρώδη διαβήτη συμμετέχει σε όλες τις δομές ενός κυβερνητικού σχήματος, κάτι το οποίο σημαίνει πως θα πρέπει να υπάρξει σε κεντρική ηγεσία κυβερνητική μια σωστή κατεύθυνση και επιμερισμός ευθυνών.  Είναι και το Υπουργείο Εργασίας, το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο σχετίζεται σε πάρα πολλά πράγματα με το Υπουργείο Υγείας, ειδικά στο κομμάτι των σχολικών νοσηλευτών και σε αυτό που αναφέρθηκε ήδη ο Υπουργός σε σχέση με την εκπαίδευση των μικρών μαθητών, στο πώς θα πρέπει να εξελίσσονται στη ζωή τους και με τη διατροφή, αλλά και με γενικά το χώρο των χρονών παθήσεων και την ψυχολογία και πώς το διαχειριζόμαστε.

Το μεγάλο ζήτημα σε σχέση με ένα εθνικό σχέδιο δράσης είναι ότι θα πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες δομές ώστε να φροντίζουμε την εξοικονόμηση πόρων και τη διάθεση αυτών με καλύτερο τρόπο ώστε να περιορίσουμε την εξάπλωση, τον επιπολασμό, ο οποίος όπως πολύ σωστά είπατε και σύμφωνα με τα δεδομένα της ΗΔΙΚΑ σήμερα στην Ελλάδα, εν έτει 2025, συζητάμε για 1.292.000 ανθρώπους οι οποίοι έχουν σακχαρώδη διαβήτη στη χώρα. Από αυτούς, ένας όγκος περίπου 50.000 έχουν διαβήτη τύπου 1, δηλαδή την πρώτη κατάσταση, την αυτοάνοση και αυτή είναι η κατάσταση την οποία ανέφερε σε ένα συγκεκριμένο σημείο ο Υπουργός για το οποίο νομίζω θα το λύσουμε γιατί υπάρχει καλή διάθεση από την πλευρά του. Οπότε νομίζω είναι εύκολο να προχωρήσουμε και σε αυτή τη λύση. Αλλά πέρα από αυτό το ζήτημα, επειδή η επικέντρωση είναι στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης, αυτό που πρέπει να δούμε γενικά είναι η ενίσχυση σε επαγγελματίες υγείας, όχι μόνο γιατρούς, γιατί έχουμε σοβαρό πρόβλημα και με τα διαβητολογικά κέντρα και ιατρεία της χώρας, με εξειδικευμένο προσωπικό, νοσηλευτές, διαιτολόγους. Σοβαρή και σωστή εκπαίδευση του πάσχοντα, γιατί οι ασθενείς δεν γνωρίζουν τι είναι αυτό που τους βρίσκει, ούτε το οικογενειακό τους περιβάλλον, άρα είναι πάρα πολύ σημαντικό, εκπαίδευση στα νέα ιατροτεχνολογικά προϊόντα και φάρμακα, όπως αναφέρθηκε ο Υπουργός, διότι βρεθήκαμε δυστυχώς πέρα από κάποιο χρονικό διάστημα στο να κυνηγιόμαστε μεταξύ μας να βρούμε φάρμακα. Λύθηκε αυτό, συμφωνούμε και είμαστε σε πολύ καλό επίπεδο, όμως ένα εθνικό σχέδιο δράσης περιλαμβάνει πάρα πολλές δομές. Δομές οι οποίες ήδη και οι υπηρεσίες αποζημιώνονται από το κράτος. Το Υπουργείο τα αποζημιώνει αυτά, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούμε απλά να τα βάλουμε σε μια σωστή σειρά και να μπορούμε να έχουμε πολύ καλά αποτελέσματα πάρα πολύ γρήγορα.

Γεράσιμος Τζιαβάρας είναι έφηβος 17 ετών, που ζει με τον διαβήτη και Πρωταθλητής στην πυγμαχία
Γεράσιμος Τζιαβάρας είναι έφηβος 17 ετών, που ζει με τον διαβήτη και Πρωταθλητής στην πυγμαχία

Ακριβώς. Και αφού μιλάμε για εκπαίδευση, μιλάμε για διατροφή, μιλάμε για αθλητισμό, έχουμε τον Γεράσιμο, ο οποίος είναι 17 ετών και Πρωταθλητής στην πυγμαχία. Γεράσιμε, πες μας λίγο καταρχάς πότε διαγνώστηκες με διαβήτη;

Διαγνώστηκα με διαβήτη περίπου 10 χρονών, τρίτη δημοτικού περίπου.

Πώς ήταν οι πρώτες μέρες σου μετά τη διάγνωση, θυμάσαι;

Τα μόνα που μου έχουν χαραχθεί στο μυαλό ήταν ότι ήμουν τρομαγμένος στην αρχή. Δεν είχα καταλάβει τι ακριβώς γινόταν. Ήταν κάτι καινούριο, δηλαδή ένα μικρό παιδί να τρυπάει τα χέρια του, να ξυπνάει το βράδυ, να μετριέται και όλα αυτά λίγο με είχαν τρομάξει, αλλά με τη βοήθεια των γιατρών και ηρέμησα σύντομα. Δηλαδή κατάλαβα τι ακριβώς γίνεται.

Με την πυγμαχία σε ποια ηλικία άρχισες να ασχολείσαι;

Ένα χρόνο πριν διαγνωστώ με διαβήτη, είχα ξεκινήσει δευτέρα δημοτικού.

Είχες δυσκολίες στο άθλημα, στις προπονήσεις σου, σε όλο το πρόγραμμα το οποίο πρέπει να ακολουθήσεις, σε σχέση με το διαβήτη;

Τον πρώτο καιρό επειδή δεν γνωρίζαμε τη διαβίωση, όλα αυτά, είχα διακόψει από το άθλημα για τον πρώτο ένα μήνα. Αργότερα που «ρυθμίστηκα», τότε ξαναξεκίνησα και ίσα ίσα μόνο με βοήθησε, δεν με δυσκόλεψε τίποτα. Λίγο από πριν να κοιτάω όλο το σάκχαρό μου στην προπόνηση να μη μου πέσει.

Τι ήταν αυτό που σε βοήθησε στην πορεία, δηλαδή στις προπονήσεις σου, στον τρόπο ζωής σου;

Ψυχολογικά κυρίως, δηλαδή το να κάθεσαι πιστεύω μέσα στο σπίτι ενώ έχεις στο μυαλό σου ότι έχεις κάποιο «σοβαρό θέμα υγείας», το να αθληθείς, το να κάνεις κάτι που σου αρέσει μόνο σε βοηθάει.

anag scaled Πολύ ωραία. Κύριε Νίκα, ο ΣΕΙΒ έχει προτείνει αύξηση του προϋπολογισμού που είπε και ο Υπουργός μας πριν για τον διαβήτη. Ποιο είναι το βασικό σας σκεπτικό πίσω από την πρόταση αυτή και πού εντοπίζεται η μεγαλύτερη ανάγκη χρηματοδότησης;

Ωραία. Επειδή θέλω να μιλάω τεκμηριωμένα και αντικειμενικά και με μελέτη που έχουμε κάνει και στοιχεία που έχουμε μαζέψει σαν ΣΕΙΒ στη συνέχεια αυτού του διαλόγου που κάναμε, παρατηρούμε λοιπόν ότι καλύπτεται μόνο, το είπα και πριν, 80% των αναγκών των ασθενών από τον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ. Για το 20% συμβάλλουν οι εταιρείες. Εμείς έχουμε ζητήσει αύξηση σε τρεις κατηγορίες.

Ποιες;

Είναι οι ταινίες, είναι οι αντλίες και το τρίτο είναι ο διαβήτης τύπου 2 LADA. Η αύξηση είναι 18 εκατομμύρια που έχουμε ζητήσει και επίσης έχουμε πει και νομίζω ότι αυτό είχε μπει και στην κουβέντα να γίνει και μια τέταρτη κατηγορία που αφορά τους ασθενείς με διαβήτη τύπου 1, οι οποίοι είναι ινσουλινοεξαρτώμενοι και οι οποίοι πραγματικά θα βοηθηθούν αν έχουν πρόσβαση στην κεντρική τεχνολογία. Αυτά είναι περίπου, αν τα υπολογίσουμε, άλλα 25 εκατομμύρια. Νομίζω ότι έτσι θα καλυφθούν οι ανάγκες των ασθενών. Τώρα, αν θέλουμε να δούμε και πώς μπορούμε να αλλάξουμε λίγο και τη λογική, εγώ καταλαβαίνω πραγματικά όχι τις δυσκολίες, αλλά το περιορισμένο budget που μπορεί να έχει το Υπουργείο.

Ένας που παίρνει την καινούργια τεχνολογία, τις αντλίες, όπως λέμε, γιατί πρέπει να παίρνει και ταινίες;

Κοιτάξτε, ο ασθενής πρέπει κάποια στιγμή να βαθμονομεί. Χρειάζεται. Αλλά αυτό είναι θέμα των ασθενών. Αυτό θα μπορεί να το απαντήσει καλύτερα ο κύριος Δαραμήλας.

Δείτε πώς το βλέπουμε τώρα εμείς. Έρχονται οι εταιρείες και μας λένε, κοιτάξτε να δείτε, βρήκα μια καινούργια τεχνολογία, μπορούμε να μετράμε συνεχώς το επίπεδο διαβήτη. Δεν χρειάζεται να τρυπιέται ο άλλος. Ό,τι κάνει μια τεχνολογία.

Τι βελτιώνει όμως για να το καταλάβετε; Γιατί αν δεν το καταλάβετε δεν θα μπορέσουμε να πάμε στο επόμενο βήμα. Εμείς για να πετύχουμε την εξαφάνιση ή τη μείωση των επιπλοκών θέλουμε να κρατήσουμε τη γλυκόζη μέσα σε ένα εύρος, από το 70 στο 180.
Όταν το σάκχαρο ξεφεύγει πάνω από αυτό το εύρος, σημαίνει ότι θα πρέπει να παρέμβω με φαρμακευτική αγωγή, που είναι η ινσουλίνη, η οποία έχει μια άμεση δραστική πτώση της τιμής της γλυκόζης. Όταν το σάκχαρο είναι σε υψηλό επίπεδο και πρέπει εγώ να χορηγήσω ινσουλίνη, υπάρχει κίνδυνος η εικόνα που θα λάβω από τη συσκευή να μην είναι ακριβείας και να με οδηγήσει σε υπογλυκαιμία.

Την τεχνολογία μας την πουλάνε ως μεγαλύτερης ακριβείας από εκείνη των ταινιών.

Όχι, δεν την πουλάνε ως ακρίβεια. Την πουλάνε ως εκτίμηση και πρόβλεψη. Εκτιμώ την τιμή και προβλέπω και δίνω τη δυνατότητα στο χρήστη πρώτον να περιορίζει το εύρος της διακύμανσης και δεύτερον να κυκλοφορεί ελεύθερος έξω. Είτε είναι ανήλικος και θα πάει στο σχολείο, να υπάρχει η δυνατότητα το παιδί αυτό να μην κάνει υπογλυκαιμίες, να μην πέφτει σε υπογλυκαιμικά κώματα, να μην κάνει υπεργλυκαιμίες και επιπλέον εγώ είμαι λειτουργικός πολίτης γιατί μπορώ να ανταποκριθώ στη δουλειά μου, να οδηγήσω χωρίς φόβο και ασφάλεια. Αν το σάκχαρο για οποιονδήποτε λόγο ανέβει στα ψηλά ή πέσει χαμηλά…

Άμα ανέβει στα ψηλά ή πέσει χαμηλά δεν θα σε προειδοποιήσει η νέα τεχνολογία;

Ναι, το θέμα είναι πόσο ψηλά έχει ανέβει και πόσο χαμηλά έχει πέσει. Και εκεί στο πόσο ψηλά ή πόσο χαμηλά, επειδή πρέπει να παρέμβω είτε με τροφή είτε με ινσουλίνη, εκεί στο πόσο θα παρέμβω…

Ναι, αλλά αν τελικά ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να αποζημιώνει και την παλιά και τη νέα τεχνολογία ταυτόχρονα, τότε δεν βγαίνουν τα νούμερα. Δεν γίνεται αυτό.

Τα νούμερα βγαίνουν, Υπουργέ.

Δεν βγαίνουν τα νούμερα, ειλικρινά δεν βγαίνουν. Γιατί η νέα τεχνολογία είναι εξαιρετικά ακριβότερη της παλιάς. Εγώ πραγματικά είπα να μεταφέρουμε τους πόρους και να αυξήσουμε τον προϋπολογισμό να πάμε στην καινούρια τεχνολογία.

Προσέξτε, αν το φάρμακο το καταλαβαίνουμε καλύτερα, θα σας φέρω ένα παράδειγμα στο φάρμακο. Είχαμε τα παλιάς γενιάς GLP-1, τα οποία κοστολογούνταν μέχρι 60-80 ευρώ, και έχουμε τα καινούργια γενιάς GLP-1, που κοστολογούνται 140 ευρώ. Ο ΕΟΠΥΥ έκανε τη διαπραγμάτευση του, μέσω της επιτροπής ΕΦΑΧ και μέσω της επιτροπής διαπραγμάτευσης, και πήρε μια τιμή καλύτερη. Όχι εκεί που ήταν τα προηγούμενα, δίνοντας ένα εύρος τιμής υψηλότερο.

Εδώ κόψαμε τα παλιά από την αγορά, απελευθερώσαμε το budget;

Ο ΕΟΠΥΥ πήρε το budget του παλιού φαρμάκου και το μετέφερε στο καινούργιο.

Το παλιό φάρμακο υπάρχει ακόμα. Και εδώ εμείς τι λέμε; Ο χρήστης ο οποίος έχει νέα τεχνολογία στα χέρια του δεν παίρνει όσο παίρνει ένας χρήστης που δεν την χρησιμοποιεί.

Μα αν πρέπει να πάρεις τον ίδιο αριθμό ταινιών που έπαιρνες και πριν, τότε κάτι δεν πάει καλά με την συσκευή. Αυτό είναι μεγάλο θέμα επικαιρότητας. Δεν θα μπορούμε να συνεννοηθούμε κανονικά. Εγώ δεν είμαι διαβητικός και πρέπει να προσπαθώ να παίρνω να αποφάσεις όσο μπορώ πιο δίκαια. Βλέπω το παιδί εδώ και τον θαυμάζω. Πραγματικά σε θαυμάζω. Αν η ερώτηση είναι: «Οι ταινίες είναι ακριβέστερες της συσκευής; Τότε να αποζημιώνουμε τις ταινίες.»

K15 scaled

Άρα Υπουργέ μου, μιλάμε για προϋπολογισμό. Γιατί όλα αυτά χρειάζονται περισσότερα χρήματα.

Οι δαπάνες για την υγεία είναι δυστυχώς μια πραγματικότητα. Μακάρι να σας έλεγα εγώ ότι έχω ένα άπειρο κουτί και πληρώνω ότι μου κατέβει στο κεφάλι. Γνωρίζει ο κύριος Νίκας ότι εγώ έχω αποφασίσει τα χρήματα του rebate που πήραμε και από τον ίδιο, να τα πάμε εκεί.

Να τα μεταφέρουμε στον διαβήτη τύπου 2. Σωστά, αυτό έχετε πει.

Γιατί εγώ αναγνωρίζω ότι στον διαβήτη τύπου 2 θα ανέβει πολύ η δαπάνη. Το αναγνωρίζω γιατί λέω θα περάσουμε στη νέα τεχνολογία που είναι καλύτερη, που είναι πολύ ακριβότερη. Και ξαφνικά δέχομαι μια επιστολή που λέει γιατί μας κόβετε την παλιά;

Άρα, Υπουργέ, επειδή έχετε ήδη ανακοινώσει ότι θα αυξηθεί ο προϋπολογισμός, πείτε μας λίγο το ύψος.

Έχω ανακοινώσει για μέσα στο μήνα Νοέμβριο. Αυτή τη στιγμή, ξέρει ο κ. Νίκας, έχουμε αρχίσει και εισπράττουμε επιτέλους rebate.

Άρα, μόνο από το rebate θα είναι η αύξηση;

Ναι, δεν είναι λίγο. 43 εκατομμύρια δεν θα είναι περίπου 30 εκατομμύρια υπολογίζεται σε ετήσια βάση. Αυτά θα πάνε στο διαβήτη, γιατί πραγματικά το δέχομαι ότι είναι πρόβλημα.  Αλλά ξαναλέω ότι εδώ έχεις έναν προϋπολογισμό που ξαφνικά λόγω των νέων τεχνολογιών εκρήγνυται.  Η άνοδός του δεν είναι άνοδος 3% πληθωρισμός στο χρόνο. Η άνοδός του  ναι 200, 300, 400% το χρόνο.

Μου επιτρέπετε να πω κάτι όμως σας παρακαλώ. Είπε ο κύριος Δαραμήλας πριν ότι η καινούρια τεχνολογία ουσιαστικά κάνει καλύτερη διαχείριση των ασθενών, άρα μειώνει τις επιπλοκές. Άρα μειώνει το δικό σας κόστος υγείας.

Αυτό πάλι, για να το πούμε λίγο με οικονομικά της υγείας. Αλλά στο γενικό λογιστήριο του κράτους δεν το αγοράζει κανένας, γιατί οι επιπλοκές είναι μια μακροπρόθεσμη δαπάνη, ενώ η δαπάνη στον προϋπολογισμό είναι ετήσια. Άρα θα σου πει ο Υπουργός Οικονομικών: Μου λες ότι επειδή θα γλιτώσει ο Υπουργός Οικονομικών του μέλλοντος 30 εκατομμύρια από τις επιπλοκές, θα τα πληρώσω εγώ σήμερα. Δεν βγαίνουν τα νούμερα. Θέλω να με πιστέψετε, θα πρέπει ο διάλογός μας να γίνει επί λογικής βάσεως. Το να ζητάμε διαρκώς χρήματα δεν βγάζει κάπου. Δεν υπάρχουν τα λεφτά.

 Κώστας Αθανασάκης - Καθηγητής των Οικονομικών της Υγείας
Κώστας Αθανασάκης – Καθηγητής των Οικονομικών της Υγείας

Για να μας πει και ο κ. Αθανασάκης, ο οποίος είναι και Καθηγητής των Οικονομικών της Υγείας. Κύριε Αθανασάκη, τι λέτε εσείς όσον αφορά στον προϋπολογισμό; Ποιο είναι το οικονομικό αποτύπωμα του διαβήτη στην Ελλάδα;

Ο διαβήτης είναι το χρόνιο νόσημα αυτή τη στιγμή το οποίο παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια παντού στην Ευρώπη και αρκετά στην Ελλάδα, όπως αναφέρθηκε ο Υπουργός προηγουμένως, τη μεγαλύτερη αύξηση φορτίου νοσηρότητας από τα υπόλοιπα μεγάλα. Τα συστήματα υγείας για να καταφέρουν να είναι βιώσιμα στο μέλλον πρέπει με κάποιο τρόπο να ελέγξουν τη χρόνια νοσηρότητα σήμερα. Για εμάς είναι εξαιρετικά σημαντικό γιατί έχουμε και ένα γηρασμένο δημογραφικό δυναμικό. Θέλω όμως να πω ότι η λογική του προϋπολογισμού, η οποία τίθεται από τον Υπουργό είναι απολύτως σωστή και ορθολογική, γιατί έχει να καλύψει μια σειρά από ανάγκες, τον διαβήτη, το καρκίνο, την καρδιακή ανεπάρκεια, την υπέρταση και μια σειρά από νοσήματα, και σε κάποια φάση χρειάζεται να πάρει αποφάσεις τεκμηριωμένες. Μια απόφαση τεκμηριωμένη τέτοιου τύπου είναι και η απόφαση που συζητάμε εδώ. Οι νέες τεχνολογίες, πράγματι, μπορεί να πει κανείς, και σύμφωνα με τα αναλυτικά δεδομένα, ότι βελτιώνουν τα αποτελέσματα. Το θέμα είναι ότι ο κανόνας αυτός δεν είναι οριζόντιος. Δηλαδή, κάθε νέα τεχνολογία έχει οφέλη τα οποία πρέπει να συγκριθούν με το κόστος και βεβαίως τα οφέλη αυτά διαφέρουν από πληθυσμό σε πληθυσμό. Άρα λοιπόν, χρειάζεται με κάποιο τρόπο να πάρουμε αυτού του τύπου τις αποφάσεις και οι αποφάσεις αυτές να είναι τεκμηριωμένες γιατί πάρα πολύ απλά αφορούν τα λεφτά όλων, αφορούν τα λεφτά των πολιτών. Και χρειάζεται να γίνεται με τον καλύτερο τρόπο. Αυτή τη στιγμή η χώρα επιχειρεί να φτιάξει ένα πλαίσιο για την αξιολόγηση των τεχνολογιών υγείας. Έχει ήδη παρουσιαστεί ένα πρώτο draft από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και το Υπουργείο Υγείας είναι προς την σωστή κατεύθυνση και πραγματικά είναι ένα έργο το οποίο νομίζω ότι θα βοηθήσει πάρα πολύ να παίρνουμε καλύτερες αποφάσεις ώστε όλα αυτά τα οποία λέμε να πατούν πια σε τα δεδομένα. Και όλοι να ξέρουμε τι σημαίνει για παράδειγμα, μειώνω ή δεν μειώνω τις επιπλοκές και τι σημαίνει αυτό για το κόστος. Μιας και με ρωτήσατε, ο διαβήτης είναι ένα από τα σημαντικά δαπανηρά νοσήματα καθώς υπολογίζεται ότι τραβάει περίπου το 10% της δαπάνης υγείας. Γιατί έχει επιπλοκές, γιατί σχετίζεται με μια σειρά από άλλα νοσήματα κτλ. Θα βοηθήσει πάρα πολύ για να δούμε αν αυτά τα οποία λέμε όντως στέκουν σε όρους αποτελέσματος και στη σύγκρισή τους σε σχέση με το κόστος, ώστε να μπορεί ο προϋπολογισμός να κατανέμεται καλύτερα. Αυτό που θέλω να πω, είναι ότι είναι χρήσιμο να έχουμε στο μυαλό μας ότι οι ανάγκες υγείας είναι πολλές, πολλαπλών ειδών και από πολλαπλές αιτίες. Αλλά λοιπόν αναγκαστικά θα πρέπει να γίνουν επιλογές. Είναι δύσκολο πρόβλημα αυτό πολύ.

Θα πω κάτι στον κύριο Αθανασάκη που ξέρετε τον σεβασμό που σας έχω και τώρα στη Βουλή ψηφίζουμε και τους βιοδείκτες που από σας ξεκίνησε όλη αυτή η προσπάθεια για να φτάσουμε σήμερα στη Βουλή και να το ψηφίσουμε για τον καρκίνο. Εγώ έρχομαι εδώ και σας λέω ότι έχω προαποφασίσει να μεταφέρω ένα τεράστιο ποσό στο διαβήτη. Τα 30 εκατομμύρια του rebate. Το ποσό αυτό είναι αδιανόητα μεγάλο. Για να καταλάβετε, 30 εκατομμύρια έχουν πάρει όλα τα διαγνωστικά κέντρα σε προϋπολογισμό 500 εκατομμυρίων. Και εδώ πάμε 30 εκατομμύρια σε προϋπολογισμό τις τάξεως των 80. Άρα μιλάμε για μια ειλημμένη πολιτική απόφαση που αποδεικνύει ότι αντιλαμβάνομαι πλήρως ότι ο διαβήτης είναι ένα πολύ δύσκολο νόσημα, ότι πρέπει να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να είναι ρυθμισμένοι και ότι έχουμε ευθύνη να κάνουμε τους ίδιους καλύτεροι. Μα επειδή τα αποδέχομαι όλα αυτά. Λέω ότι πρέπει να κάνω αυτή τη μεγάλη δαπάνη. Αλλά δεν μπορεί τα αιτήματα να είναι άνευ ορίων, γιατί αλλιώς δεν βγάζουμε άκρη.

Το ότι ένας άνθρωπος που γεννιέται με μια σοβαρή ασθένεια, βλέπω δύο τέτοιους ανθρώπους εδώ, καταφέρνει να μετατρέψει την ασθένειά του σε κάτι δημιουργικό – ο ένας να είναι επικεφαλής σε έναν Σύλλογο που βοηθά να κάνει τους άλλους ανθρώπους που έχουν την ασθένεια καλύτερη, ο άλλος να διαπρέπει στον αθλητισμό. εγώ το θαυμάζω. Εγώ
Εγώ είμαι υγιής και ευχαριστώ τον Θεό. Όμως, το ότι ο άνθρωπος αυτός που γεννήθηκε με αυτή την ασθένεια, αντί να τον κάμψει, τον έκανε να το κάνει κάτι δημιουργικό, εμένα μου προκαλεί σεβασμό. Δεν αντιδικώ, το αντίθετο. Προσπαθώ να πω ότι πρέπει να βρούμε ένα πλαίσιο. Αλλά θέλω να το ξέρετε πραγματικά, η πρόθεσή μου είναι να μεταφέρω στο διαβήτη το μεγαλύτερο ποσό αναλογικά του ΕΟΠΥΥ. Αυτό σας λέει από την αρχή ότι καταλαβαίνω ότι κάτι σοβαρό συμβαίνει με τον διαβήτη.

Αυτό πότε θα ξεκινήσει να γίνεται;

Μέσα στον μήνα θα τα πούμε.

Ακούστε όμως κι εμάς, γιατί αυτό που είπε κυρίως ο Αθανασάκης είναι πολύ σημαντικό και για τον Γεράσιμο αλλά και για τον Χρήστο, δηλαδή να αξιολογούμε την κάθε θεραπεία. Να σας βοηθήσουμε εσάς και αυτό θα σας βοηθήσει. Είμαστε εκτός όμως. Αυτή την στιγμή είμαστε εκτός. Δηλαδή τα ιατροτεχνολογικά δεν είναι σε αυτή τη διαδικασία ακόμη.

Ούτε εμείς είμαστε.

Όχι, θέλω να πω, δεν υπάρχει διαδικασία αξιολόγησης της τεχνολογίας. Δεν έχει φτάσει ακόμα.

Ομολογουμένως ξεκίνησε από τα φάρμακα και τα πρώτα documents τα οποία βγήκαν αναφέρονται στα φάρμακα είναι της διαδικασίας και της μεθοδολογίας, τα οποία σύντομα θα είναι διαθέσιμα και υπάρχει δεδηλωμένη πρόθεση και από το Υπουργείο Υγείας και από τη Γραμματεία το έχω ακούσει ότι αυτό θα επεκταθεί.

Να το εξηγήσω. Αυτό δυστυχώς στην Ελλάδα δεν υπήρχε. Αποφάσισα ότι δεν μπορεί να πληρώνουμε όλα αυτά τα λεφτά την ώρα που έρχεται καταιγισμός νέων τεχνολογιών. Νέες τεχνολογίες δεν έρχονται μόνο στα ιατροτεχνολογικά. Έρχονται και στα φάρμακα, χωρίς να ξέρουμε τι είναι αυτό που έρχεται. Και κάνουμε αυτό το πλαίσιο. Το πλαίσιο έχει ξεκινήσει από τα φάρμακα. Είπαμε για τους βιοδείκτες, για ποιον λόγος; Διότι εκεί είναι η πολύ μεγάλη μας δαπάνη. Εκείνη η δαπάνη που είναι τεράστια. Δηλαδή, δεν έχει σύγκριση.

Ας πούμε τώρα για τα ιατροτεχνολογικά, γιατί υπάρχει ένα παράπονο. Όλο για φάρμακα μιλάμε. Οπότε ας εστιάσουμε λίγο εδώ στα ιατροτεχνολογικά.

Εντάξει, αλλά και στα φάρμακα. Προσέξτε, κάτι κάναμε και δεν ήταν εύκολο να ξέρετε γιατί το φάρμακο αυτό είχε παγκόσμια τεράστια ζήτηση. Το ότι καταφέραμε να το φέρουμε στην Ελλάδα στις τριπλάσιες ποσότητες με μία τιμή υποφερτή για εμάς δεν ήταν μικρό πράγμα.

Καλά, σίγουρα. Όμως, Υπουργέ, υπάρχουν εκκρεμότητες από ό,τι βλέπουμε εδώ στο κομμάτι του διαβήτη. Ας πούμε, το 2024 είχε ανακοινωθεί ότι θα αποζημιωθούν για το διαβήτη τύπου 2 τα συστήματα καταγραφής γλυκόζης με πολλαπλό σχήμα ινσουλίνης. Αυτό το περιμένουν οι ασθενείς και είναι και σημαντικό γιατί εμείς που και στο healthweb.gr έχουμε μεγάλη επικοινωνία με το κοινό και αυτό είναι σημαντικό επίσης για τον προδιαβήτη, γιατί κάνει κανείς προσπάθεια να αποφύγει να μπει στο κομμάτι της ινσουλίνης και πρέπει να παρακολουθεί το σάκχαρό του κλπ. Αυτό περιμένουν οι ασθενείς. Μπορείτε να μας πείτε εάν τελικά το αποζημιώσετε και πότε;

Είναι μεγάλη αυτή η κουβέντα που κάνουμε τώρα. Πάλι, αυτό είναι ζήτημα προϋπολογισμού.

Αλλά τι σκοπό έχετε;

Σας είπα. Μέσα στον Νοέμβριο θα καταλήξουμε στη τελική μας απόφαση, γιατί η κουβέντα πώς θα γίνει; Θα φωνάξουμε τις εταιρείες. Θα πούμε, αυτά τα λεφτά έχουμε να δώσουμε. Και μετά θα δούμε τι μπορούμε σε αυτά τα λεφτά πραγματικά να αποζημιώσουμε. Επαναλαμβάνω, εγώ προσπαθώ για τους διαβητικούς, πιστέψτε με περισσότερο από ό,τι εσείς μπορείτε να φανταστείτε. Γιατί καταλαβαίνω το πρόβλημα. Το καταλαβαίνω στ’ αλήθεια.

Αυτό είναι σημαντικό.

Κατ’ αρχάς, ο Υπουργός σαν Υπουργός δεσμεύτηκε και εγώ μένω σε αυτό, ότι όσο τουλάχιστον βρίσκεται σε αυτή τη θέση και πριν φύγει από εκεί, γιατί μπορεί να πάει και σε κάποιο άλλο Υπουργείο. Λοιπόν, ότι πριν φύγει θα το κάνει. Και μένω σε αυτό. Ακούγοντας αυτό που είπε ο Υπουργός μόλις, ότι θα δώσω τα χρήματα τα οποία αφορούν την ένταξη των συστημάτων καταγραφής για το διαβήτη τύπου 2 που βρίσκονται ινσουλινοθεραπεία, το θεωρώ μια εκ νέου δημόσια δέσμευση. Η οποία, όπως είπε και ο κύριος Νίκας, αφορά έναν όγκο χρημάτων περί τα 25 εκατομμύρια, για να μπορέσει να μπει αυτή η καινούργια κατηγορία. Τα άλλα 18 εκατομμύρια που ζήτησε ο κύριος Νίκας είναι για τις προηγούμενες τεχνολογίες, ώστε να μην έχουν δυσβάσταχτα clawback. Επιπλέον, για τον προϋπολογισμό του διαβήτη, ο οποίος δεν αγγίζει σε ετήσιο πλάνο τα 80 εκατομμύρια, ο οποίος μεσοσταθμικά έχει ένα clawback κοντά στο 27 με 30%, πρέπει να γνωρίζουμε, κύριε Υπουργέ, ότι αυτός ο προϋπολογισμός δεν καλύπτει ούτε 80 χιλιάδες ανθρώπους όλη την Ελλάδα με διαβήτη, την ώρα που στην Ελλάδα έχουμε 1.300.000. Άρα, αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε και γενικά στο κομμάτι των οικονομικών της υγείας είναι ότι η υγεία του διαβήτη είναι ήδη υποβαθμισμένη. Αντιλαμβανόμαστε όλη την οικονομική αδυναμία της χώρας και προσπαθούμε να βάλουμε όλοι πλάτη στο να ανέβει παραπάνω. Και το ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι το κάνουμε, γιατί το κάναμε πάρα πολλές φορές μαζί εσείς και εμείς. Άρα, αυτό που θέλουμε αυτή τη στιγμή δεν είναι να πάμε να μηδενίσουμε την οικονομία της υγείας ή να εκμεταλλευτούμε κάτι το οποίο θα κάνει κακό. Το ζητούμενο είναι ότι προσπαθούμε να φέρουμε δείκτες, αυτό που έλεγε ο κύριος Αθανασάκης προηγουμένως, να μετρήσουμε και να αποδείξουμε ότι τελικά υπάρχει οικονομία, ότι τελικά το πλάνο ενός προγράμματος «Προλαμβάνω», για παράδειγμα, το οποίο θεσπίστηκε και ξεκίνησε να λειτουργεί…

Κύριε Δαραμήλα, ας μην ανοίγουμε πολλά θέματα.

Όχι, δεν ανοίγω πολλά θέματα, αλλά επειδή έχει θέση στο θέμα μας, γι’ αυτό το λέω, θα είχε έναν πάρα πολύ όμορφο ρόλο και λόγο να εμπλακεί και ο χώρος των ασθενών που ξέρει.

anag scaled

Μα γι’ αυτό μιλάμε και σήμερα για εθνικό σχέδιο δράσης για το διαβήτη, γιατί προφανώς σε κάποια στιγμή θα πάει και στην πρόληψη. Κύριε Αθανασάκη, να μείνουμε στον διαβήτη και στις τεχνολογίες. Πείτε μας από πού πήγαν τα περισσότερα κόστη στον διαβήτη και πώς μπορεί να γίνει εξοικονόμηση;

Ο διαβήτης παράγει κόστος στην κοινωνία από άμεση δαπάνη, δηλαδή δαπάνη για τη φροντίδα των πασχόντων, και άμεση δηλαδή απώλεια παραγωγικότητας. Αυτή η σχέση είναι περίπου 2 προς 1. Κόστος, κυρίως στον Διαβήτη, προκύπτει από τη μη ρύθμιση. Πριν από νομίζω 13 χρόνια, κάναμε με την καθοδήγηση του Γιάννη Κυριόπουλου τότε μια μελέτη, η οποία ήταν η πρώτη στη βιβλιογραφία, η οποία έδειξε ότι οι άνθρωποι με διαβήτη στην Ελλάδα, οι οποίοι δεν επετύγχαναν ρύθμιση του σακχάρου αίματος, της γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης και την ακρίβεια, είχαν 60% υψηλότερο ετήσιο κόστος από εκείνους οι οποίοι κατάφερναν να επιτυγχάνουν ρύθμιση. Και μάλιστα αυτό ήταν και μια μελέτη η οποία βοήθησε και σε μια σειρά από πολιτικές εκείνη την εποχή. Άρα λοιπόν, και αυτό ισχύει για σχεδόν όλα τα χρόνια νοσήματα, τολμώ να πω, όταν καταφέρνουμε να αναγνωρίζουμε γρήγορα το χρόνιο νόσημα, να παρεμβαίνουμε έγκαιρα στο χρόνιο νόσημα, τότε, πρακτικά, η πορεία του κόστους στα επόμενα χρόνια, γιατί είπε ο Υπουργός προηγουμένως ότι οι άνθρωποι οι οποίοι θα ξεκινήσουν δύσκολα στη ζωή με ένα πρόβλημα υγείας, δύσκολα θα μετακινηθούν από αυτό το πρόβλημα υγείας χωρίς κάποια επαρκή παρέμβαση και αυτό ισχύει στην παχυσαρκία πάρα πολύ. Άρα, λοιπόν, προκύπτει κόστος κυρίως όταν δεν καταφέρνουμε να επιτυγχάνουμε ρύθμιση. Οι τεχνολογίες υγείας και καινούργιες μπορούν να επιτύχουν αποτελέσματα, αλλά εγώ θα ήθελα να προτείνω να μπορούν να μετρηθούν αυτά τα πράγματα όπως πράγματι θα γίνει το επόμενο διάστημα όταν θα έρθει η αξιολόγηση τεχνολογιών υγείας στις συσκευές, ώστε να μπορούμε να συζητάμε πια με τεκμήρια.

Και να ρωτήσω και τον Γεράσιμο. Εδώ μιλάμε για τη τεχνολογία Γεράσιμε. Εσύ την έχεις χρησιμοποιήσει, χρησιμοποιείς κάποια τεχνολογία για την ρύθμιση του διαβήτη και τη διαχείριση;

Φυσικά και έχει παίξει πολύ μεγάλο ρόλο και διευκολύνει την καθημερινότητά μου. Χρησιμοποιώ την αντλία της Medtronic, η οποία με βοηθάει καθημερινά να ρυθμίζω το διαβήτη μου και μέσα στο βράδυ να μην χρειάζεται να ξυπνάω για την οποιαδήποτε μέτρηση, μες στις προπονήσεις μου να μην χρειάζεται να διακόψω την προπόνηση.

Είναι ακριβής η τεχνολογία;

Είναι αρκετά.

Είναι αρκετά, είπε. Δεν είπε «Ναι, είναι».

Ναι, ναι. Ας αφήσουμε τον Γεράσιμο να συνεχίσει. Οπότε, στην καθημερινότητά σου, σε έχει βοηθήσει στο να κοιμάσαι καλά, να μην ξυπνάς το βράδυ.

Να μην ξυπνάω το βράδυ, στις προπονήσεις μου, να μην χρειάζεται να διακόψω την προπόνηση, στους αγώνες, να μπορώ να ρυθμίσω το σάκχαρο να είναι σε ένα επίπεδο, ώστε να μπορώ να αποδώσω σωστά, διότι άμα το σάκχαρο είναι υπερβολικά χαμηλά ή υπερβολικά ψηλά, δεν έχω τη μέγιστη απόδοση στο να πετύχω τον στόχο.

Άρα, κύριε Νίκα, επειδή είπε Medtronic, προφανώς αναφέρεται σε αυτό που λέμε τεχνητό πάγκρεας, έτσι;

Ναι, ναι. Είναι κλειστό σύστημα.

Πώς μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του συνολικού κόστους για τις επιπλοκές;

Εγώ θα πω τρία νούμερα και δεν θα μακρηγορήσω γιατί ήδη τα είπε ο Γεράσιμος όλα. Δεν χρειάζεται να πω ακόμα περισσότερο για αυτά τα συστήματα, πόσο βοηθάνε. Το πρώτο είναι ότι έχει αποδειχθεί σε μελέτες, ότι βελτιώνεται η γλυκοζυλιωμένη κατά 0,6%. Δεύτερον, ότι έχεις τρία τουλάχιστον χρόνια χωρίς σοβαρές επιπλοκές, πολύ σημαντικό και αυτό. Και το τρίτο είναι ότι κατά μέσο όρο γλιτώνουμε 32.000 ευρώ ανά ασθενή το χρόνο. Αυτά, κύριε Υπουργέ, για να γυρίσω πάλι σε αυτό του Υπουργείου Οικονομικών, να πω αυτό που είπατε, που εγώ το καταλαβαίνω, και εγώ στη δουλειά μου οι οικονομικοί έχουν μια τέτοια λογική. Λοιπόν, ναι, η Οικονομική Γενικότητα αλλά τώρα με την καινούρια τεχνολογία και με τα δεδομένα πραγματικού κόσμου μπορείς εύκολα μέσα στον χρόνο να καταλάβεις αν λειτουργεί μια τεχνολογία και πώς λειτουργεί. Δεν χρειάζεται να περιμένεις μελέτες οι οποίες θα τρέχουν. Άρα θα έχουμε τεκμηριωμένα στοιχεία.

Για να μην παρεξηγηθώ. Είμαι υπέρ της νέας τεχνολογίας εγώ.

Άλλωστε και εσείς ως ΣΕΙΒ έχετε προτείνει να αποζημιώνονται βάσει αποτελεσματικότητας.

Ναι, παίρνουμε το ρίσκο να πούμε ότι στην αξιολόγηση μπαίνει η τεχνολογία και αν εγώ δεν φέρω τα αποτελέσματα (αυτό το 0,6% που λέμε) να μην αποζημιωθώ 100%.

Να αποζημιωθεί βάσει της αποτελεσματικότητας. Οπότε είναι και αυτό σημαντικό.

Και όπως είπε ο κύριος Νίκας, όλα τα νούμερα τα οποία ανέφερε είναι λεφτά. Αυτά τα λεφτά τα οποία κερδίζει το κράτος από τη βελτίωση της ποιότητας ζωής πρέπει να τα μετρήσει με κάποιο τρόπο. Δεν είναι απλά να λέμε ότι δεν τα έχουμε.

Βέβαια. Υπουργέ, τώρα μιλάμε εδώ για τα οικονομικά. Είπατε ότι θα δώσετε περισσότερα χρήματα στο προϋπολογισμό του διαβήτη από το rebate. Με το Υπουργείο Οικονομίας έχετε μιλήσει, είναι διατεθειμένοι να δώσουν εκείνοι χρήματα πέρα από το rebate;

Το rebate είναι δικά μας χρήματα. Είναι δικά μας μέτρα και τα διαχειριζόμαστε όπως θέλουμε εμείς.

Πέρα από το rebate.

Για παραπάνω από το rebate, δεν είμαι πολύ αισιόδοξος.

Κύριε Αθανασάκη, να κλείσουμε σιγά-σιγά. Πείτε μας κι εσείς κάτι τελευταίο για όλο αυτό το οποίο συζητάμε εδώ, για τους προϋπολογισμούς. Αλλά να μείνουμε στις τεχνολογίες και στο διαβήτη, παρακαλώ.

Κοιτάξτε, η υγεία είναι ένα δυσεπίλυτο θέμα, ιδίως όταν πρόκειται κανείς να μοιράσει πόρους. Η ιδιαιτερότητα έρχεται στο ότι οι πόροι της ασφάλισης είναι στην πραγματικότητα πόροι όλων και κανενός. Δηλαδή τα χρήματα τα οποία βάζουμε στην ασφάλιση δεν μας ανήκουν προσωπικά. Ανήκουν σε όλους. Άρα λοιπόν, οι αποφάσεις όλες οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν, χρειάζεται να είναι τεκμηριωμένες και να επιχειρούν να κάνουν όσο δυνατόν καλύτερη χρήση των υφιστάμενων πόρων. Οι πόροι πάντα θα είναι λιγότεροι. Αποκλείεται να είναι περισσότεροι από τις ανάγκες υγείας τις οποίες έχουμε, πόσο μάλλον σε μια κοινωνία όπως η δική μας, αλλά όπως όλες οι δυτικές χώρες, όπου γυρνάμε, αρρωσταίνουμε και το κάθε εξής. Ο στόχος, λοιπόν, είναι να μπορούμε να παίρνουμε έως εδώ καλύτερες αποφάσεις. Αυτό σημαίνει, κατά τη γνώμη μου, διαδικασίες. Διαδικασίες οι οποίες τώρα είναι καθ’ οδόν και είναι πολύ σημαντικό να γίνουν. Οι διαδικασίες αυτές περιλαμβάνουν και τον τρόπο αξιολόγησης, και με δεδομένα κλινικών δοκιμών και με πραγματικά δεδομένα. Έχουμε συστήματα τέτοια στην Ελλάδα να τα φτιάξουν τα δεδομένα αυτά. Αλλά βεβαίως και έναν τρόπο κατανομής ο οποίος θα βελτιώνει τα αποτελέσματα, όπως είπε και ο Χρήστος προηγουμένως. Ίσως θέματα που θα μπορούσαμε να δούμε στο παρελθόν είναι, για παράδειγμα, να αποζημιώνουμε τους προμηθευτές υγείας με βάση τα αποτελέσματα των ανθρώπων που επιβλέπουν, των ασθενών τους. Ίσως πρέπει να δούμε πράγματι το αν μπορούμε να αποζημιώνουμε τις τεχνολογίες, το οποίο η αλήθεια είναι ότι είναι πιο δύσκολο να το κάνεις απ’ το να το λες. Αλλά υπάρχουν παραδείγματα. Θέλει αρκετή δουλειά. Υπάρχουν παραδείγματα. Αξίζει να το δούμε. Είμαστε σε ένα σύστημα σε μετάβαση.

Νομίζω το clawback μας συμφέρει να είναι μεγαλύτερο.

Υπουργέ, μόνος σας βγάζετε τα μάτια σας.

Είναι η μόνιμη επωδός αυτή.

Μόνο εσείς μπορείτε και λέτε τη λέξη clawback Υπουργέ. Όλοι την αποφεύγουν.

Δεν σας κρύβω, είμαι εφευρέτης του.

k1 scaled

Ναι, όντως.

Η αποζημίωση με βάση τα αποτελέσματα είναι μια πολύ απωθητική επιλογή για το σύστημα. Η αποζημίωση των τεχνολογιών στη βάση των αποτελεσμάτων είναι μια δίκαιη, αν θέλετε, επιλογή. Αυτή είναι η ιστορία.

Υπουργέ μας, θέλετε να προσθέσετε κάτι κλείνοντας;

Ήταν μια πολύ ωραία συζήτηση και ευχαριστώ πάρα πολύ τον Γεράσιμο. Να σε καμαρώνουν οι γονείς σου.

Υπουργέ, ευχαριστούμε πολύ. Ευχαριστώ πολύ, κύριε Δαραμήλα. Κύριε Αθανασάκη. Κύριε Νίκα, Γεράσιμε, ευχαριστώ πολύ.  Φίλες και φίλοι, σας ευχαριστούμε πολύ που μας παρακολουθήσατε για πέμπτη συνεχή χρονιά. Είμαστε εδώ, όπως βλέπετε, με σημαντικούς συνομιλητές και με τον Υπουργό δίπλα μας, να συνεχίζουμε να δίνουμε δύναμη στη φωνή σας και βήμα-βήμα να αντιμετωπίσουμε όλα τα προβλήματα τα οποία είναι ακόμη άλυτα. Ανανεώνουμε το ραντεβού μας για του χρόνου, την Παγκόσμια ημέρα Διαβήτη, τον Νοέμβριο του 2026.

Ετήσιο αφιέρωμα στον Σακχαρώδη Διαβήτη του Healthweb.gr για το 2025.
Ετήσιο αφιέρωμα στον Σακχαρώδη Διαβήτη του Healthweb.gr για το 2025.

Healthweb.gr-Ανάγκη για Εθνικό Σχέδιο Διαβήτη

NTA GEORG scaled

 

bagr22 scaled

Ετήσιο αφιέρωμα στον Σακχαρώδη Διαβήτη του Healthweb.gr για το 2025.

NTAMPOU AGGELAKIS scaled

Healthweb.gr-Ανάγκη για Εθνικό Σχέδιο Διαβήτη

bagr mitrakou scaled

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα