Νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ υποδηλώνει ότι ο τρόπος που οι νέοι περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην υποστήριξη της ευεξίας και της κοινωνικής τους ανάπτυξης. Η εφηβεία συχνά περιγράφεται ως μια διαμορφωτική φάση της ζωής, όπου διαμορφώνονται ταυτότητες, δημιουργούνται φιλίες και εμφανίζονται για πρώτη φορά προκλήσεις ψυχικής υγείας για την αυτοεκτίμηση. Η νέα μελέτη, βασισμένη σε δεδομένα από το Millennium Cohort Study και δημοσιευμένη στο Journal of Leisure Research, ανέλυσε την ανάπτυξη χιλιάδων παιδιών σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο από τη γέννησή τους.
Μελέτη και Μεθοδολογία
Εστιάζοντας σε περισσότερους από 12.000 εφήβους, οι ερευνητές εξέτασαν τη σχέση μεταξύ των δραστηριοτήτων αναψυχής στην ηλικία των 14 ετών—όπως μουσική, ανάγνωση, συμμετοχή σε συλλόγους νέων, παρακολούθηση θρησκευτικών λειτουργιών ή επισκέψεις σε μουσεία—και αποτελεσμάτων στην ηλικία των 17 ετών, όπως η ψυχική υγεία και η προσοσιακή συμπεριφορά (βοήθεια και υποστήριξη άλλων).
Σε αντίθεση με προηγούμενες μελέτες που επικεντρώνονταν σε αρνητικά αποτελέσματα όπως η επιθετικότητα και ανέλυαν μόνο μεμονωμένες χρονικές στιγμές, η παρούσα έρευνα εξέτασε τα δεδομένα τόσο στην ηλικία των 14 όσο και των 17 ετών, λαμβάνοντας υπόψη και τις θετικές συμπεριφορές. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην αυτοεκτίμηση ως πιθανή «γέφυρα» μεταξύ της συμμετοχής σε δραστηριότητες αναψυχής και των μελλοντικών αποτελεσμάτων.
Κύρια Ευρήματα
Τα αποτελέσματα της μελέτης αναδεικνύουν τρία βασικά σημεία:
-
Οι έφηβοι που συμμετείχαν ενεργά σε δραστηριότητες αναψυχής στην ηλικία των 14 ετών είχαν υψηλότερη αυτοεκτίμηση, η οποία με τη σειρά της προέβλεπε λιγότερες δυσκολίες ψυχικής υγείας και μεγαλύτερη προσοσιακή συμπεριφορά στην ηλικία των 17.
-
Οι δραστηριότητες αναψυχής φαίνεται να προστατεύουν άμεσα την ψυχική υγεία, με τους εφήβους να αναφέρουν ελαφρώς λιγότερα προβλήματα τρία χρόνια αργότερα.
-
Η συμμετοχή σε δραστηριότητες αναψυχής συνδέθηκε με ευγένεια και κοινωνική υπευθυνότητα, με τη συχνότερη συμμετοχή να προβλέπει υψηλότερα επίπεδα συμπεριφοράς βοήθειας προς τους άλλους.
Η Δρ. Mengya Zhao, λέκτορας Κλινικής Ψυχολογίας στο Institute of Population Health του Πανεπιστημίου του Λίβερπουλ, τόνισε: “Αυτά τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τη σημασία της ενθάρρυνσης των νέων να συμμετέχουν σε ουσιαστικές δραστηριότητες εκτός σχολείου. Η αναψυχή δεν είναι απλά ‘χαλάρωση’. Μπορεί να προσφέρει στους εφήβους αίσθηση αξίας και ταυτότητας, να ενισχύσει την αυτοεκτίμηση, να στηρίξει την ψυχική υγεία και να προάγει την καλοσύνη προς τους άλλους.”
Πρακτικές Επιπτώσεις
Οι ερευνητές επισημαίνουν τη σημασία προσβάσιμων και ουσιαστικών ευκαιριών αναψυχής ως μέρος των στρατηγικών δημόσιας υγείας και εκπαίδευσης. Τα ευρήματα έχουν πρακτική εφαρμογή για:
-
Σχολεία: Προσφορά μουσικών, αθλητικών ή καλλιτεχνικών προγραμμάτων που επιτρέπουν στους μαθητές να εξερευνήσουν τα ενδιαφέροντά τους.
-
Οικογένειες: Ενθάρρυνση των παιδιών να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που τους ενδιαφέρουν και να αναπτύσσουν τα ταλέντα τους.
-
Κοινότητες: Υποστήριξη συλλόγων νέων, εθελοντικών προγραμμάτων και επισκέψεων σε πολιτιστικούς χώρους.
Η αναψυχή, όταν ενισχύει το αίσθημα ταυτότητας και αξίας του εφήβου, μπορεί να σφυρηλατήσει την ταυτότητα και να ενισχύσει την ανθεκτικότητα.
Μελλοντικές Προοπτικές
Μελλοντικές έρευνες θα χρειαστεί να εξετάσουν:
-
Τους διαφορετικούς τύπους δραστηριοτήτων αναψυχής και πώς οι δομημένες έναντι μη δομημένες δραστηριότητες επηρεάζουν τα αποτελέσματα.
-
Εάν η αναψυχή ενισχύει την αυτοεκτίμηση ή αν οι πιο αυτοπεποίθητοι έφηβοι είναι απλώς πιο πιθανό να επιλέγουν δραστηριότητες αναψυχής.
Η συμμετοχή σε δραστηριότητες αναψυχής αποτελεί σημαντικό παράγοντα ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης, της ψυχικής υγείας και της κοινωνικής συμπεριφοράς των εφήβων. Σχολεία, οικογένειες και κοινότητες μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο προσφέροντας ευκαιρίες που ενδυναμώνουν τους νέους, ενισχύουν την ταυτότητά τους και τους προετοιμάζουν για μια υγιή και κοινωνικά υπεύθυνη ζωή.