29.5 C
Athens
Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου, 2025

Θεανώ Καρποδίνη στο Opinion Health:74.416 ασθενείς έλαβαν φάρμακα στο σπίτι-Η στρατηγική του ΕΟΠΥΥ για το clawback

Η Διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ, Θεανώ Καρποδίνη, μίλησε στο Opinion Health για τα επίκαιρα θέματα που απασχολούν τον Οργανισμό, εστιάζοντας σε δύο βασικές παρεμβάσεις που στοχεύουν στην καλύτερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων. Από τις 16 Ιουνίου έχει ξεκινήσει η κατ’ οίκον παράδοση φαρμάκων, η οποία έχει ήδη αγκαλιαστεί από τους πολίτες: σε δύο μήνες, από 16 Ιουνίου έως 31 Αυγούστου, έχουν εξυπηρετηθεί 74.416 ασθενείς, με περίπου 10.000 να λαμβάνουν τα φάρμακά τους στο σπίτι και 20.000 από σημεία διανομής του ΕΟΠΥΥ. Παράλληλα, η Διοικήτρια αναφέρθηκε στην αναμόρφωση του συστήματος clawback, με στόχο τη μείωση των υπερβολικών επιστροφών και την εφαρμογή πιο βιώσιμων μηχανισμών αποζημίωσης για διαγνωστικές εξετάσεις και ιατροτεχνολογικό υλικό, εξασφαλίζοντας έτσι ορθολογική διαχείριση των πόρων και δικαιότερη πρόσβαση για τους ασφαλισμένους .

Screenshot 8 1

Καλώς σας βρήκα, κυρία Ντάμπου. Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.

Εμείς ευχαριστούμε θερμά για την αποδοχή της πρόσκλησης, κυρία Καρποδίνη, για να συζητήσουμε για όλα τα επίκαιρα θέματα που απασχολούν όλους μας – Τους πολίτες, τους ασθενείς, τους επιχειρηματίες της υγείας, τον ΕΟΠΥΥ. Ας ξεκινήσουμε με το θέμα που αφορά στην παράδοση των φαρμάκων στα σπίτια των ασθενών. Για πείτε μας, σε ποια φάση βρίσκεται η διαδικασία;

Πράγματι, έχουμε ξεκινήσει αυτή τη νέα υπηρεσία από τις 16 Ιουνίου, έχουμε κλείσει παραπάνω από δύο μήνες. Είμαστε χαρούμενοι που οι ασθενείς μας, οι ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ, έχουν αγκαλιάσει αυτή τη νέα υπηρεσία. Από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε, την τρίτη μέρα που ανέβηκε η πλατφόρμα, είχαμε 900 αιτήματα για κατ οίκον παραδόσεις. Επιτρέψτε μου να δώσω κάποια απολογιστικά στοιχεία για τους δύο πρώτους μήνες λειτουργίας. Σε επίπεδο αριθμών, να σας ενημερώσω ότι έχουμε εξυπηρετήσει 74.416 πολίτες μας, συνανθρώπους μας, δηλαδή περίπου 75.000, από 16.6 μέχρι και 31.8 δηλαδή την προηγούμενη εβδομάδα. Η πορεία υλοποίησης για τους δύο πρώτους μήνες ήταν πάρα πολύ ικανοποιητική. Τον πρώτο μήνα είχαμε συνολικά 30.600 παραδόσεις. Οι 6.000 από αυτές ήταν κατ’ οίκον και οι 24.500 ήταν παραδόσεις σε σημεία διανομής του ΕΟΠΥΥ που επίσης είναι κοντά στους πολίτες, σε περιοχές που δεν λειτουργούν αυτόνομα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Τον δεύτερο μήνα είχαμε 29.000 παραδόσεις, αλλά το εντυπωσιακό είναι ότι η κατ’ οίκον παράδοση ήταν περίπου 10.000 (9.692) και 19.000 ήταν στα σημεία διανομής. Αυτό σημαίνει ότι ο κόσμος αγκαλιάζει πράγματι την υπηρεσία που προσφέρουμε για κατ’ οίκον διανομή των φαρμάκων και μετακινείται σιγά-σιγά από τα φαρμακεία μας και τις δομές τις αποκεντρωμένες που ανέφερα και αυξάνεται ο αριθμός που κάνει χρήση της κατ’ οίκον υπηρεσίας. Υπολογίζουμε ότι είναι πάνω από 10.000 περίπου διακριτά ΑΜΚΑ, ασθενείς μηνιαίως που μέχρι αυτή τη στιγμή λαμβάνουν τα φάρμακα τους κατ’ οίκον και 20.000 από τα σημεία διανομής που εξυπηρετούνται μέσω της ίδιας διαδικασίας.

Με βάση το χρονικό διάστημα, κυρία Καρποδίνη, είναι μεγάλη η προσπάθεια που έχετε κάνει και μεγάλος και ο αριθμός των ασθενών που έχουν εξυπηρετηθεί.

Ακριβώς. Καταφέραμε στις τρεις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας, κύρια Ντάμπου, να έχουμε πιάσει το πλαφόν της σύμβασης με τον ανάδοχο, δηλαδή 2.000 αποστολές την ημέρα, το οποίο κανονικά θα είχε επιτευχθεί μετά την πληρωτική περίοδο των δύο μηνών. Και επειδή ήταν τέτοια η ζήτηση από τον κόσμο, καταφέραμε να το ξεπεράσουμε την τρίτη εβδομάδα που είχε αρχίσει η δράση.

Άρα επετεύχθη ο στόχος. Συγχαρητήρια, κυρία Καρποδίνη. Για να ενημερώνουμε και το ευρύ κοινό, σε ποιες κατηγορίες φαρμάκων εξυπηρετείτε τους ασθενείς; Δηλαδή ποιοι ασθενείς παίρνουν αυτά τα φάρμακα;

Είναι σημαντικό να το αναφέρουμε αυτό, γιατί πράγματι είχαμε ξεκινήσει από το 2024 πιλοτικά το πρόγραμμα, όπως γνωρίζετε, για συγκεκριμένες παθήσεις, προκειμένου να καταφέρουμε να σχεδιάσουμε αποτελεσματικά και σε κάθε λεπτομέρεια αυτή τη μεγάλη δράση.

Κυρία Καρποδίνη, σε ποιες κατηγορίες ασθενών αναφέρεστε, δηλαδή ποιοι ασθενείς εξυπηρετούνται;

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι αυτή η υπηρεσία, από 16 Ιουνίου που ξεκίνησε, αφορά όλους τους ασθενείς. Είχαμε ξεκινήσει, κυρία Ντάμπου, πιλοτικά το 2024 με κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες σοβαρών χρόνιων παθήσεων, όπως η κυστική ίνωση, η πνευμονική υπέρταση, η θαλασσαιμία, η δρεπανοκυτταρική αναιμία, η νόσος του κινητικού νευρώνα. Τώρα, όμως, δεν εξαιρούμε καμία νόσο, κανέναν ασθενή. Αφορά η υπηρεσία αυτή όλους τους ασθενείς που παίρνουν φάρμακα από τον ΕΟΠΥΥ ανεξαρτήτως πάθησης. Η μόνη κατηγορία που εξαιρείται είναι τα φάρμακα τα οποία δεν έχουν άδεια κυκλοφορίας στην Ευρώπη και έρχονται μέσω εισαγωγών του ΙΦΕΤ. Για όλες τις άλλες κατηγορίες φαρμάκων υπάρχει δυνατότητα της υπηρεσίας για να το λάβει ο ασθενής όπου επιθυμεί.

Σημαντική εξέλιξη και αυτή, κυρία Καρποδίνη, γιατί από 16 Ιουνίου, σχεδόν δύο μήνες, εκτός του ότι πιάσατε τους στόχους, κάνετε και επέκταση του προγράμματος. Πλέον μπορούν και περισσότεροι ασθενείς να εξυπηρετηθούν. Κυρία Καρποδίνη, είχαν υπάρξει διάφορες αναφορές για καθυστερήσεις στις παραδόσεις των σκευασμάτων υψηλού κόστους, για τα οποία συζητάμε. Αρχικά θέλω να μας πείτε αν αυτές οι αναφορές είχαν δόσηι αλήθειας σε ό,τι αφορά στη διαδικασία και στα προβλήματα που έλεγαν ότι μπορεί να είχαν προκύψει.

Κοιτάξτε, όπως είπα είναι μια πρωτοποριακή σε ευρωπαϊκό επίπεδο δράση και πραγματικά ήταν ένα πολύ μεγάλο στοίχημα, γιατί όλη αυτή η διαδικασία γίνεται με πολλές φάσεις ελέγχων από φαρμακοποιούς σε τρεις φάσεις: η προέγκριση, στη συνέχεια γίνεται η διαλογή, στη συνέχεια γίνεται πάλι έλεγχος από φαρμακοποιό, και εκτέλεση της συνταγής και παραδίδεται προς συσκευασία και αποστολή. Στο Νομό Αττικής κατά μέσο όρο σε 2,5 ημέρες από την υποβολή του αιτήματος εξυπηρετείται ο ασθενής. Στην επαρχία, όμως, και ειδικά στις απομακρυσμένες περιοχές, περιοχές που πολλές φορές δεν μπορούσε καν να μπει το πιστοποιημένο όχημα και έπρεπε να πάει πεζός ο διανομέας να το δώσει, είχαμε κάποιες καθυστερήσεις. Πέσαμε και σε περίοδο που είναι φουλ ο τουρισμός, είναι ο καιρός, τα μελτέμια, το καλοκαίρι κλπ. Το σημαντικό είναι ότι δεν υπήρξε κανένας ασθενής που να μην πάρει το σωστό σκεύασμά του με ασφάλεια και τηρώντας την πιστοποιημένη διαδικασία που έχουμε περιγράψει. Είχαμε κάποιες αρρυθμίες, πράγματι, κυρίως γιατί δεν είχε γίνει απόλυτα σαφές στους ασθενείς μας πότε έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν ένα αίτημα, ότι γίνεται έλεγχος προκειμένου να δούμε ότι όντως δεν έχει απόθεμα ο ασθενής και 10 μέρες νωρίτερα να ανοίξει συνταγή. Όλα αυτά με την επικοινωνία με τους ασθενείς καταφέραμε και τα λύσαμε και έχουμε αυτοματοποιημένα μηνύματα έτσι ώστε ο ασθενής ανάλογα με το αν το φαρμακό του είναι ψυχρής αλυσίδας ή ambient να γνωρίζει τους πραγματικούς χρόνους που μπορεί ανάλογα με το ταχυδρομικό κώδικα της περιοχής του να είναι διαθέσιμο το σκεύασμά του. Αντιμετωπίσαμε επίσης πάρα πολλά θέματα που όπως κάθε πρώτη φορά δεν μπορείς να προβλέψεις τα πάντα. Και νομίζω ότι με τη συνεργασία των ασθενών και με την επικοινωνία που είχαμε και από τον πενταψήφιο και από το call center του αναδόχου, πήγαμε πάρα πολύ καλά και νομίζω ότι πια οι αρρυθμίες είναι ελάχιστες και σε κάθε περίπτωση είμαστε εκεί για οτιδήποτε προκύψει να το αντιμετωπίσουμε επί τόπου και να εξυπηρετήσουμε τους ασθενείς.

Άρα αυτή την στιγμή οι ασθενείς λαμβάνουν εγκαίρως τα φάρμακά τους χωρίς καθυστερήσεις. Κυρία Καρποδίνη, είπατε πριν ότι οι ασθενείς λαμβάνουν κάποιο μήνυμα;

Ναι. Ανάλογα με την περιοχή και το είδος του σκευάσματος, αν είναι ψυχρής ή μη αλυσίδας, τους ενημερώνουμε.

Στο κινητό τους εννοείτε;

Μέσα στην πλατφόρμα. Την ώρα που κάνουν το αίτημα, το σύστημα βλέπει και τους ενημερώνει για τον μέσο χρόνο παράδοσης, οπότε ο ασθενής γνωρίζει αν έχει μέχρι εκείνη την μέρα που του λέμε ότι θα παραλάβει απόθεμα. Σε άλλη περίπτωση αν το χρειάζεται πολύ άμεσα και είναι σε μια απομακρυσμένη περιοχή, του δίνουμε τη δυνατότητα μέσα από το σύστημα να επιλέξει ένα άλλο σημείο διανομής κοντά του να πάει να το πάρει. Δηλαδή αν για παράδειγμα αργήσει να καταθέσει το αίτημα και ο ασθενής σε τρεις μέρες δεν έχει φάρμακα και εμείς του λέμε ότι στην περιοχή σας είναι πέντε με έξι ημέρες η παράδοση γιατί είναι απομακρυσμένη περιοχή, έχουμε την προειδοποίηση αυτή, έτσι ώστε κανείς να μην μένει χωρίς τα φάρμακά του.

Σωστό. Προγραμματίζετε κάποια ενίσχυση της συνεργασίας με ιδιωτικά φαρμακεία;

Πολύ σωστά. Ο Υπουργός Υγείας νομοθέτησε πρόσφατα τη διαδικασία αυτή και μέσω της ιδιωτικής αλυσίδας των φαρμακείων καθορίστηκε η επιστημονική αμοιβή των φαρμακοποιών. Θα εκδοθεί άμεσα κοινή υπουργική απόφαση, η οποία θα περιγράφει αναλυτικά τη διαδικασία και τα στάδια υλοποίησης και διανομής φαρμάκων, αλλά και τις κατηγορίες φαρμάκων που θα είναι διαθέσιμα μέσω των ιδιωτικών φαρμακείων. Και πιστεύουμε ότι μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη θα έχουν ολοκληρωθεί και κανονιστικά, αλλά και συστημικά όλες οι απαραίτητες λεπτομέρειες προκειμένου να μπορούν κάποιες δραστικές, κάποια συγκεκριμένα φάρμακα να διανέμονται και από την ιδιωτική αγορά.

Και από τα φαρμακεία της γειτονιάς. Το ίδιο θα ισχύσει και για εταιρείες διανομής, θα διευρύνετε τη συνεργασία σας;

Κοιτάξτε, εμείς τρέχουμε το έργο με συγκεκριμένη κοινοπραξία συνεργατών μας, πιστοποιημένους κλπ. Οπότε είτε θα χρησιμοποιούμε αυτή την αλυσίδα, είτε οποιαδήποτε άλλη πιστοποιημένη εταιρεία έχει, είτε η φαρμακευτική εταιρεία, είτε το φαρμακείο που προμηθεύεται. Είναι κάτι που όπως είπαμε λεπτομερώς θα περιγραφεί μέσα στην υπουργική απόφαση, ώστε να είναι ανοιχτές όλες οι δυνατότητες.

Και όσον αφορά στην αίτηση, κυρία Καρποδίνη, που κάνει ο ασθενής, προγραμματίζετε να γίνει κάποια περαιτέρω ψηφιοποίηση της αίτησης, ώστε να παρακολουθεί ακόμη πιο στενά ο ασθενής την παράδοση του φαρμάκου του;

Είναι ψηφιοποιημένα, κυρία Ντάμπου, τα πάντα. Στην παλιά διαδικασία, ο ασθενής ερχόταν στο φαρμακείο με χαρτί γνωμάτευσης από τον Θεράποντα, με ηλεκτρονική συνταγή, με άλλα δικαιολογητικά. Τώρα όλα τα δικαιολογητικά είναι ψηφιακά, η γνωμάτευση του γιατρού γίνεται ηλεκτρονικά. Επομένως τα συστήματα πια διευκολύνουν τον ασθενή και δεν χρειάζεται να διακινούνται έγχαρτες βεβαιώσεις. Όσον αφορά την παρακολούθηση έχει ήδη υλοποιηθεί και υπάρχει σύστημα συγκεκριμένο, το οποίο στέλνει ενημέρωση για το πότε ελήφθη το αίτημα, πότε έγινε η προέγκριση, πότε εκτελέστηκε η συνταγή και πότε δρομολογήθηκε η διανομή. Εκεί μένει να τα έχουμε όλα, γιατί υπήρχαν κάποιες εταιρείες, οι οποίες δεν είχαν προλάβει να προσαρμόσουν την εφαρμογή τους. Οπότε, δεν ήταν τόσο άμεσο το μήνυμα. Εκεί, λοιπόν, η πληροφορία δινόταν από το τηλεφωνικό μας κέντρο. Τώρα, όμως, μέχρι μέσα Σεπτέμβρη θα είναι πλήρως ιχνηλατίσημα όλα σε όλα τα στάδια, όπως έχει σχεδιαστεί η δράση. Και θα παίρνουν όλοι οι ασθενείς την ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο.

Τώρα που εφαρμόζεται το πρόγραμμα αυτό, παράδοση φαρμάκων κατ’ οίκον, τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ συνεχίζουν τη λειτουργία τους; Για να ενημερώσουμε το κοινό μας ότι δεν κλείνουν.

Φυσικά και όχι. Τα φαρμακεία είναι πάντα εκεί για τους ασθενείς. Γνωρίζουμε ότι πολλοί ασθενείς επιθυμούν να επισκέπτονται τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και δεν επιθυμούν να λαμβάνουν στη δουλειά τους ή στην οικία τους τα σκευάσματά τους. Η δράση αυτή, η υπηρεσία αυτή δόθηκε γιατί πολλοί ασθενείς δεν είχαν τη δυνατότητα να προσέρχονται στα φαρμακεία, δεν είχαν κάποιο οικείο πρόσωπο ή κάποιον φροντιστή που μπορούσε να τους διευκολύνει. Επομένως, πήγαμε να εξυπηρετήσουμε κυρίως αυτές τις ομάδες, είτε που είναι σε πολύ απομακρυσμένες περιοχές, είτε που δεν είχαν κάποιον να μπορεί να παραλάβει το φάρμακό τους. Τα φαρμακεία, τα οποία φυσικά και παραμένουν, ο στόχος μας ήταν να γίνουν αποτελεσματικότερα στην εξυπηρέτηση του ασθενούς, να μειώσουμε την αναμονή, να έχουμε αμεσότερη εξυπηρέτηση και λιγότερη ταλαιπωρία για τους ασθενείς. Και μην ξεχνάμε ότι έρχονται πολλά νέα φάρμακα τα οποία είναι υψηλού κόστους και η δυναμικότητα που θα υπάρχει θα είναι πολύ μεγαλύτερη. Επομένως και τα φαρμακεία μας θα συνεχίσουν να υπάρχουν και η υπηρεσία αυτή θα συνεχίσει να είναι διαθέσιμη για όποιον ασθενή το επιθυμεί και η συνεργασία μας με τα ιδιωτικά φαρμακεία φυσικά είναι στο ίδιο πλαίσιο για να διευκολύνουμε όσο περισσότερο μπορούμε τους ασφαλισμένους μας.

Και ήταν ζητούμενο χρόνων, πολλοί ασθενείς ζητούσαν να μπορούν να λαμβάνουν το φάρμακό τους στο σπίτι τους, γιατί, κυρία Καρποδίνη, υπάρχουν και ασθενείς οι οποίοι έχουν και κινητικά προβλήματα. Και πραγματικά, η ασθένειά τους δεν τους δίνει την ενέργεια να κάνουν βασικά πράγματα. Οπότε σίγουρα το να σου φέρνει κανείς τα φάρμακα στο σπίτι είναι μόνο καλό. Κυρία Καρποδίνη, το πρόγραμμα το συγκεκριμένο χρηματοδοτείται από τον ΕΟΠΥΥ;

Ναι, χρηματοδοτείται από τον τακτικό προϋπολογισμό του οργανισμού και έχουμε εξασφαλίσει ακριβώς γι’ αυτό το λόγο ότι είναι μέσα στις προϋπολογισμένες δαπάνες μας και είναι μια υπηρεσία η οποία θα μπορεί να παρέχεται και τα επόμενα χρόνια.

Άρα έχετε σκεφτεί ποια είναι η στρατηγική σας για την βιωσιμότητα του προγράμματος αυτού.

Ακριβώς.

Γιατί μπορεί να αλλάξει η κυβέρνηση, μπορεί να αλλάξει ο διοικητής και να πουν οι άλλοι “δεν έχουμε λεφτά”.

Όχι, σε καμία περίπτωση. Είναι σημαντικό, διότι όπως είπα έχει ενταχθεί μέσα στον τακτικό προϋπολογισμό του φορέα μας και είναι μια δαπάνη η οποία προβλέπεται μέσα στα δημοσιονομικά όρια δαπανών μας. Οπότε δεν υπάρχει κανένα ρίσκο να μην υπάρχουν τα χρήματα για να μπορούμε να παρέχουμε αυτή την υπηρεσία. Είναι σημαντικό που το ρωτάτε και να το γνωρίζουν οι ασθενείς ότι φυσικά είναι μια υπηρεσία η οποία έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή της και θα συνεχίσει και τα επόμενα χρόνια να παρέχεται στους ασθενείς. Ήρθε για να μείνει.

Screenshot 8 1 1Πάμε λίγο στο νέο ψηφιακό σύστημα ελέγχου, καθώς βλέπουμε ότι προκύπτουν κάποια προβλήματα. Τελευταία υπήρχαν κάποια κυκλώματα που έκαναν παράνομες συνταγογραφήσεις κλπ. Πείτε μας τώρα πώς θα λειτουργήσει το νέο ψηφιακό σύστημα ελέγχου με την τεχνητή νοημοσύνη για τη διαλειτουργικότητα, για την καταπολέμηση της διαφθοράς;

Σωστά, ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι πράγματι μια κορυφαία πρωτοβουλία μεταρρύθμισης της κυβέρνησης και του οργανισμού μας. Και το σημαντικό είναι ότι μέσα από αυτό, όπως ήδη αναφέρατε στην ερώτησή σας, θα εξασφαλιστεί η πλήρης διαλειτουργικότητα όλων των συστημάτων μεταξύ τους. Αυτό σημαίνει ότι υπηρεσίες που σήμερα δεν τις έχουμε σε πραγματικό χρόνο και τα συστήματά μας μιλάνε απολογιστικά, όπως το να ανέβει ένα καινούργιο αρχείο από το Ληξιαρχείο, είτε να επιβεβαιώνουμε διάφορα στοιχεία μέσω του gov.gr, να παρακολουθούμε το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, παράλληλα να βλέπουμε και το σύστημα παροχών, που είναι άλλο σύστημα αυτή τη στιγμή. Όλα αυτά έχουν σχεδιαστεί και μελετηθεί αναλυτικά μέσα στον ψηφιακό μετασχηματισμό, έτσι ώστε να υπάρχει πλήρης διαλειτουργικότητα. Και αυτό τι σημαίνει, κυρία Ντάμπου; Σημαίνει ότι έλεγχοι που γινόντουσαν απαιτώντας πολύ μεγάλο χρόνο από τους φαρμακοποιούς μας και από τους ελεγκτές μας, τώρα με τα μοντέλα και τα μοτίβα που περνάμε ηλεκτρονικά στα συστήματα και με τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων θα μπορούν να γίνονται αυτόματα σε πραγματικό χρόνο. Έτσι θα προλαμβάνουμε και παραβατικές συμπεριφορές, αλλά και την κατ’ επανάληψη εξακολούθηση της παραβατικής συμπεριφοράς, η οποία πια τιμωρείται πάρα πολύ αυστηρά με το νέο πλαίσιο που έχει πρόσφατα νομοθετηθεί. Αυτό που σχεδιάζουμε τώρα και μέχρι τα μέσα του 2026 θα έχουμε ολοκληρώσει πλήρως είναι ο real-time έλεγχος. Εν προκειμένω στην ερώτησή σας, αυτό που πρέπει να πούμε είναι το μεγαλύτερο πράγμα. Είναι ο φάκελος ασφάλισης υγείας, ο ηλεκτρονικός, όπου εκεί θα είναι διαθέσιμες όλες οι πληροφορίες για τον ασθενή. Δεν θα χρειάζεται ο ασθενής ούτε να έχει μαζί του εξετάσεις, ούτε να ταλαιπωρείται να βρει παλιές του εξετάσεις και θα είναι όλα περασμένα στον ηλεκτρονικό του φάκελο. Θα έχουμε ηλεκτρονικά όλα τα μητρώα παθήσεων, επομένως θα μπορούμε να εφαρμόζουμε δικλείδες ασφαλείας και κόφτες, όπως συνηθίζεται να λέμε στη συνταγογράφηση. Δηλαδή, δεν θα μπορεί ένας άνθρωπος που δεν είναι στο Μητρώο των Διαβητικών να πάρει ένα διαβητικό φάρμακο.  Και έτσι θα έχουμε καλύτερο έλεγχο, καλύτερο προγραμματισμό και μεγαλύτερη διαφάνεια στη διαχείριση των οικονομικών μας. Άρα, για εμάς, ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι ένα εργαλείο, το οποίο θα μας δώσει αποτελεσματικότερους ελέγχους. θα προλαμβάνουμε την παραβατικότητα και πριν τη συνταγογράφηση και θα μπορούμε να εντοπίζουμε πολύ πιο σύντομα και με πολύ αποτελεσματικότερο χρόνο την επαναλαμβανόμενη εξαπάτηση του οργανισμού.

Άρα δεν θα μπορούν να γίνουν αυτές οι λεγόμενες παράνομες συνταγογραφήσεις.

Ακριβώς. Ο στόχος μας είναι κυρίως όταν έχουμε επαναλαμβανόμενες παραβατικές συμπεριφορές, να μπορούμε εγκαίρως να τις εντοπίζουμε και να αφαιρούμε αυτή τη δυνατότητα. Και όλα αυτά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό θα γίνονται πολύ πιο αποτελεσματικά και σε καλύτερο χρόνο.

Και πότε πιστεύετε ότι θα ολοκληρωθεί αυτό το νέο ψηφιακό σύστημα;

Το ορόσημό μας είναι μέχρι το 2026 να έχουμε ολοκληρώσει. Αλλά παράλληλα τρέχουμε, όπως είπατε πολύ σωστά πριν, και διάφορες άλλες μεταρρυθμίσεις, όπως τον έλεγχο των δαπανών σε πραγματικό χρόνο, που θα έχουμε στους ιδιώτες παρόχους υγείας. Τώρα θα συμβασιοποιήσουμε, περιμένουμε την έγκριση του ελεγκτικού για να υπογράψουμε και αυτή τη σύμβαση, το οποίο σε συνδυασμό με τον νέο τρόπο κοστολόγησης των ιατρικών πράξεων, τα DRGs, θα μας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχουμε και με βάση τα ποιοτικά κριτήρια που ήδη έχουμε θεσμοθετήσει και εφαρμόζουμε. Με τον νέο τρόπο κοστολόγησης αλλά και με τον έλεγχο σε πραγματικό χρόνο θα μας βοηθάει να γνωρίζουμε τη σωστή τιμολόγηση για κάθε πράξη, για την πραγματική υπηρεσία που έλαβε ο ασθενής μας και να ελέγχουμε συντομότερα και αποτελεσματικότερα τις δαπάνες μας. Και αυτό είναι ένα τεράστιο εργαλείο, κυρία Ντάμπου, το οποίο ο στόχος μας είναι να το επεκτείνουμε και στον δημόσιο τομέα, στον οποίο από 1.1.2025 έχουν αρχίσει και εφαρμόζονται στην υποβολή των δαπανών τα DRGs, ο νέος τρόπος κοστολόγησης των ιατρικών υπηρεσιών για την κλειστή και ανοιχτή νοσηλεία. Και σε συνδυασμό με τον έλεγχο σε πραγματικό χρόνο, τον ιατρικό έλεγχο, αλλά και τα ποιοτικά κριτήρια που θα εφαρμόζονται και στο δημόσιο, θα μπορεί το Υπουργείο Υγείας να χαράξει πολιτική υγείας, να φτιάξει τον χάρτη υγείας, γιατί θα είναι σε θέση να γνωρίζει από πού λαμβάνουμε αποτελεσματικότερες, ποιοτικότερες υπηρεσίες στην καλύτερη δυνατή τιμή. Μετράμε δείκτες όπως είναι η θνησιμότητα, όπως είναι η ανάγκη δεύτερης εισαγωγής, οι επιπλοκές και ποιοτικά κριτήρια σε σχέση με τον μέσο όρο παραμονής σε νοσηλεία και ούτω καθεξής. Άρα αυτό είναι ένα τεράστιο εργαλείο για να γίνει από το Υπουργείο Υγείας μια σωστή πολιτική και για την αναδιοργάνωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, αλλά και για τη δυνατότητα σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα όπου αυτό απαιτείται.

Ναι. Γιατί και τώρα καταγράφονται, κυρία Καρποδίνη, κάποιες καθυστερήσεις στις διαδικασίες κοστολόγησης και έκδοσης για την αποζημίωση του υγειονομικού υλικού, με αποτέλεσμα να επηρεάζει και τη ροή των πληρωμών των παρόχων. Οπότε πώς μπορεί να επισπευσθεί η διαδικασία αυτή, έτσι ώστε να πάψει αυτή την στιγμή να υπάρχει αυτή η σημαντική αγκύλωση;

 

Κοιτάξτε, όπως γνωρίζετε, πρόσφατα τροποποιήθηκε ο κανονισμός παροχών του ΕΟΠΥΥ. Και προσπαθήσαμε να είναι πιο ευέλικτος ο τρόπος με τον οποίο μπορούμε να εντάσσουμε νέα προϊόντα και στο μητρώο των αποζημιούμενων προϊόντων. Αυτό στην πρώτη του εφαρμογή, επειδή από το να περιγράφεται αναλυτικά κάτι και να χρειάζεται υπουργική για να αλλάξει, το περάσαμε στα παραρτήματα που μπορούν να αλλάζουν με απόφαση του ΔΣ του ΕΟΠΥΥ και να μην χρειάζεται κάθε φορά να τροποποιείται όλος ο κανονισμός παροχών, υπήρξε πράγματι στην έκδοση όλων των παραρτημάτων μια μικρή καθυστέρηση. Αυτό όμως είναι κάτι που τώρα το έχουμε αντιμετωπίσει. Έχουμε και μια συνεργασία με το ΕΚΑΠΤΥ για την αξιολόγηση των τεχνολογιών υγείας που ξέρω ότι σας ενδιαφέρει πάρα πολύ. Και έτσι έχουμε αποτελεσματικότερη και πιο άμεση έγκριση, ειδικά για νέα προϊόντα τα οποία δεν είναι ήδη ενταγμένα. Θα κοστολογούνται και θα παραπέμπονται άμεσα στην Επιτροπή Διαπραγμάτευσης για να μπορούν να αποζημιώνονται.

Σημαντικό και αυτό γιατί είναι dominos στην υγεία, κυρία Καρποδίνη. Το ένα επηρεάζει το άλλο, είναι αλυσίδα. Κυρία Καρποδίνη, συνεχίζουμε να βλέπουμε γιατί είναι ένα χρόνιο θέμα, οι ιδιωτικές κλινικές να χρεώνουν παραπάνω τους ασθενείς με διάφορες δικαιολογίες. Τι πρόκειται να γίνει γι’ αυτό; Τι σχεδιάζει ο ΕΟΠΥΥ;

Κοιτάξτε, αυτό όπως πολύ σωστά ρωτάτε είναι κάτι που μέσα στον προηγούμενο χρόνο ρυθμίστηκε. Να θυμίσω ότι ολοκληρώθηκε η διαπραγμάτευση της νέας σύμβασης με τις ιδιωτικές κλινικές. Καταφέραμε να εξασφαλίσουμε το 30% ανεξαρτήτως κατηγορίας κλινών στη διάθεση του ΕΟΠΥΥ χωρίς καμία επιπρόσθετη χρέωση για τους ασφαλισμένους μας. Έχουμε εξασφαλίσει πάνω από 150 κλίνες ΜΕΘ και περίπου 400 κλίνες σε μηνιαία βάση για νοσηλείες και χειρουργεία σε ιδιωτικές κλινικές, χωρίς καμία επιπλέον χρέωση του ασθενούς. Αυτό μας βοηθάει και εμάς στον έλεγχο, διότι τώρα είμαστε σε θέση πλέον με τα ποσοστά που περιγράφονται στη Σύμβαση να έχουμε ηλεκτρονικά τη διαθεσιμότητα για ασθενείς του ΕΟΠΥΥ σε κάθε ιδιωτική δομή. Είτε κέντρα αποκατάστασης, είτε κλινικές, ιδιωτικές κλπ. Οπότε αυτό το φαινόμενο είναι κάτι που δεν συνεχίζεται. Ο ασθενής ενημερώνεται για το τι καλύπτει ο ΕΟΠΥΥ και τι αντιστοιχεί σε εκείνον. Είναι ξεκάθαρο ότι ο ΕΟΠΥΥ πληρώνει το 70% στην ιδιωτική κλινική και το υπόλοιπο 30% τη συμμετοχή του ασθενή. Επίσης, επειδή αυτή τη στιγμή οι ιδιώτες αποζημιώνονται με τον παλιό τρόπο κοστολόγησης δεν περιλαμβάνεται η ιατρική αμοιβή. Επομένως, δεν υπάρχει τίποτα πέραν αυτών που θα πρέπει ο ασθενής να πληρώνει.

Πώς το ελέγχετε εσείς ως ΕΟΠΥΥ; Αν είμαι εγώ μια ιδιωτική κλινική, παρόλα αυτά με διάφορες δικαιολογίες βρίσκω τον τρόπο να χρεώνω τον ασθενή.

Εμείς ελέγχουμε καταρχήν τι χρεώνεται ο ΕΟΠΥΥ. Άρα βλέπουμε το ΚΕΝ που χρησιμοποιήθηκε και όπως είπα τώρα, με τον ελέγχο σε πραγματικό χρόνο, όπως και οι ιδιωτικές ασφαλιστικές, εμείς θα έχουμε τους ελεγκτές μας εκεί, οπότε θα πιστοποιούν την κάθε υπηρεσία που παίρνει ο ασθενής μας. Θα βλέπουν αν υπάρχει διαθεσιμότητα και πρέπει ο ασθενής να πληρώσει για να πάει σε καλύτερη κλίνη, ότι έχουν εξαντληθεί οι κλίνες που έχουμε εξασφαλίσει μέσω της Σύμβασης και σε κάθε περίπτωση ελέγχουμε ότι αυτό που κοστολογείται και στο οποίο την πληρώνουμε το 70% εμείς είναι σε κάθε περίπτωση μια υπηρεσία την οποία πράγματι χρειαζόταν ο ασθενής και πράγματι την έλαβε. Το κομμάτι αυτό με τον real time μέλεγγο θα είναι πάρα πολύ αποτελεσματικό και δεν ανησυχούμε. Πρόσφατα τα θέματα που είχαμε να αντιμετωπίσουμε ήταν με τις χρεώσεις στην πρωτοβάθμια, στα διαγνωστικά κέντρα και γι’ αυτό βγάλαμε και την ανακοίνωση να ενημερώσουμε τους ασφαλισμένους μας ότι δεν πρέπει να δέχονται καμία επιπλέον χρέωση. Ο γιατρός όταν συνταγογραφεί μια εξέταση απεικονιστική γνωρίζει πάρα πολύ καλά και τι τομές θα ζητήσει και ποια όργανα θα δει. Δεν πρέπει να παρασύρονται, όταν τους λένε να δούμε και ένα άλλο όργανο, να πάρουμε και πέντε παραπάνω λήψεις. Οι γιατροί γνωρίζουν πολύ καλά τι περιλαμβάνει κάθε εξέταση και συνταγογραφούν ακριβώς αυτό που έχει ανάγκη ο ασθενής για να μπορέσουν να δουν απεικονιστικά αυτά που χρειάζεται και να κάνουν τη διάγνωσή τους.

Ναι, γιατί πολλά χρόνια βλέπαμε, κυρία Καρποδίνη, κλινικές και θεραπευτήρια, ας πούμε, ο ασθενής να μπορούσε να έχει κάνει σήμερα τις εξετάσεις του, να φύγει να πάει στο σπίτι του, και την επόμενη μέρα να γίνει η εισαγωγή. Εκείνοι προκειμένου να χρεώσουν τον ασθενή, σου έλεγαν να μπεις από την πρώτη στιγμή μέσα να νοσηλευτείς. Οπότε όλα αυτά είναι καλό που αν δεν το χρειάζονται τώρα με τον έλεγχο σε πραγματικό χρόνο, που είναι μια πολύ πρωτοποριακή επίσης υπηρεσία για δημόσιο οργανισμό και πιστεύουμε ότι αντιμετωπίζουμε όλα αυτά τα θέματα που υπογραμμίσατε και έτσι θα πάψουν να υπάρχουν αυτά τα φαινόμενα.

Σημαντικό, γιατί και ο ασθενής πόσο πια να μπορέσει να υποστηρίξει την υγεία του με διπλές και τριπλές χρεώσεις του παρελθόντος; Κυρία Καρποδίνη, τώρα υπάρχει και το σύστημα του clawback, που ακόμη προκαλεί μια ανησυχία στους παρόχους, διότι υπάρχει η αβεβαιότητα των υπερβολικών επιστροφών. Υπάρχει κάποιο νέο σχέδιο για την αναμόρφωσή του, μέσω της εφαρμογής πιο βιώσιμων μηχανισμών από τον ΕΟΠΥΥ;

 

Είναι κάτι που το αντιμετωπίσαμε, νομίζω, πολύ αποτελεσματικά με όλα τα μέτρα που έχουμε λάβει μέχρι στιγμής και έχει θεσμοθετήσει ο Υπουργός Υγείας. Το πρώτο τρίμηνο του 2025 καταφέραμε να μειώσουμε ειδικά στις απεικονιστικές εξετάσεις και στις διαγνωστικές και στα βιολογικά σημαντικά το clawback. Είχε φτάσει περίπου στο 26%. Η εφαρμογή του μεσοσταθμικού δείκτη απέδωσε. Καταφέραμε να μειώσουμε την υπερσυνταγογράφηση και έτσι να μην επιβαρύνουμε το σύστημα και τους παρόχους υγείας με υπερβολικές επιστροφές. Πρόσφατα έχουμε εγκρίνει και θα στείλουμε στον Υπουργό Υγείας για έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης νέους κανόνες αποζημίωσης με πολύ αυστηρότερους χρόνους αποζημίωσης μιας πράξης. Έχουμε συνεργαστεί με όλες τις επιστημονικές εταιρείες και γνωρίζουμε ότι κάποιες πράξεις, κάποιες εξετάσεις που ζητείται πολλές φορές η επανάληψή τους δεν έχουν καμία ιατρική σκοπιμότητα. Κάποιες μάλιστα επιβαρύνουν και τους ασθενείς με ακτινοβολία. Και υπάρχουν συγκεκριμένα ιατρικά πρωτόκολλα, δεν τα ανακαλύψαμε εμείς, για το κάθε πότε έχει νόημα να επαναλαμβάνεται μια εξέταση. Και πιστεύουμε ότι με αυτά τα επιπρόσθετα μέτρα και την επιπλέον χρηματοδότηση που έχει εξασφαλίσει ο Υπουργός Υγείας στο κομμάτι των διαγνωστικών, θα φτάσουμε να έχουμε ένα πολύ αξιοπρεπές ποσό επιστροφών. Στον ίδιο άξονα κινούμαστε και για το κομμάτι των ιατροτεχνολογικών προϊόντων. Έχουμε παραπέμψει τις βασικότερες κατηγορίες σε διαπραγμάτευση. Όπως είπα, έχουμε ξεκινήσει ένα μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΚΑΠΤΥ για την αξιολόγηση των τεχνολογιών υγείας, αλλά και για την αρτιότερη κοστολόγηση και στη συνέχεια διαπραγμάτευση, προκειμένου να μπορεί να κάνει χρήση αυτής της πραγματικής δυνατότητας που έχει. Και νομίζω ότι είμαστε σε καλό δρόμο. Φυσικά, δεν γίνονται όλα άμεσα. Έχουμε προτεραιοποιήσει όμως τις σημαντικότερες κατηγορίες και πιστεύω ότι είμαστε σε πάρα πολύ καλό δρόμο για να εξορθολογήσουμε όλες τις κατηγορίες παροχών, έτσι ώστε να είναι και οι πάροχοι ευχαριστημένοι, αλλά και οι ασφαλισμένοι μας να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ό,τι αναγκαίο – είτε υπηρεσία, είτε ιατροτεχνολογικό υλικό –  χρειάζονται.

Και αυτό είναι σημαντικό, κυρία Καρποδίνη. Έχετε να προσθέσετε κάτι άλλο πάνω σε αυτό που συζητάμε;

Εγώ θα έλεγα ότι είμαστε σε μια σημαντική περίοδο, καταφέραμε να έχουμε συμβασιοποιήσει πέντε σημαντικά έργα. Στα περισσότερα αναφερθήκαμε, κυρία Ντάμπου, στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στην αποστολή φαρμάκων κατ’ οίκον, στον έλεγχο σε πραγματικό χρόνο. Με την ευκαιρία που μου δίνετε να πω ότι παράλληλα έχουμε συμβασιοποιήσει την σύνταξη οικονομικών καταστάσεων του οργανισμού από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα με βάση τα διεθνή λογιστικά πρότυπα, όπως αυτά πρέπει να εφαρμόζονται στον δημόσιο τομέα. Έχουμε προωθήσει και αυτή τη στιγμή ενημερωθήκαμε ότι το Υπουργείο Υγείας προωθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών το προεδρικό διάταγμα με τον οργανισμό που θα μας δώσει τη δυνατότητα να κάνουμε μόνιμες προσλήψεις και να ενδυναμώσουμε τον ΕΟΠΥΥ. Έχουμε συμβασιοποιήσει το έργο του εσωτερικού ελέγχου που σημαίνει ότι θα θεσμοθετήσουμε διαδικασίες, ηλεκτρονικούς ελέγχους και πολλή διαφάνεια σε όλο τον τρόπο ελέγχου, εκκαθάρισης, αλλά και λειτουργίας και απόδοσης των παροχών στους ασθενείς. Όλα αυτά είναι εμβληματικά έργα που με την ομπρέλα του ψηφιακού μετασχηματισμού θα κάνουν τον ΕΟΠΥΥ έναν σύγχρονο φορέα αγοράς υπηρεσιών υγείας και παροχής ιατροτεχνολογικού υλικού. Πιστεύουμε ότι με την ολοκλήρωσή τους μέχρι το τέλος του 2026 θα έχουμε καταφέρει να έχουμε έναν σύγχρονο οργανισμό, ο οποίος θα μπορεί να ανταποκριθεί στην πολύ μεγάλη ευθύνη που έχει να διαχειρίζεται τους πόρους από τις εισφορές των ασφαλισμένων και να παρέχει ποιοτικότερες, αποτελεσματικότερες και στην καλύτερη τιμή υπηρεσίες προς τους ασφαλισμένους.

Καλή επιτυχία σας ευχόμεθα στη συνέχεια της διαδικασίας του εκσυγχρονισμού του ΕΟΠΥΥ, κυρία Καρποδίνη. Και να σας ευχαριστήσω θερμά που ήσασταν κοντά μας για να μας πείτε εφ’ όλης της ύλης των νέων του ΕΟΠΥΥ.

Ευχαριστώ και εγώ πάρα πολύ για την πρόσκληση και την ωραία συζήτηση που είχαμε. Πιστεύω να βοηθήσει τους τηλεθεατές σας να έχουν μια καλύτερη και πιο εμπεριστατωμένη πληροφόρηση. Ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση.

Αυτός είναι και ο στόχος, κυρία Καρποδίνη. Ευχαριστούμε θερμά.

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα