Νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι τα δημοφιλή βίντεο με διατροφικές προκλήσεις και προκλήσεις για το φαγητό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι γεμάτα με μηνύματα που θα μπορούσαν να προωθήσουν διατροφικές διαταραχές και μη ρεαλιστικά πρότυπα σώματος. Η μελέτη, με επικεφαλής την υποψήφια διδάκτορα του Πανεπιστημίου Flinders, Phoebe Wu, ανέλυσε 180 βίντεο υψηλής αλληλεπίδρασης στο YouTube, το TikTok και την κινεζική ιστοσελίδα κοινής χρήσης βίντεο Bilibili, βρίσκοντας συνεπή μοτίβα στην απεικόνιση της κατανάλωσης τροφίμων και της εμφάνισης του σώματος.
Η εργασία με τίτλο “”Πρόσεχε τη σιλουέτα σου! Παρακολούθησε, αλλά μην τρως”: Μια ανάλυση περιεχομένου μηνυμάτων που σχετίζονται με το φαγητό και την εμφάνιση σε βίντεο με φαγητό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης”, δημοσιεύεται στο περιοδικό Body Image. “Τα τελευταία 10 χρόνια έχουμε δει μια αύξηση στη δημοτικότητα των βίντεο με διατροφικές προκλήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που κυμαίνονται από προκλήσεις με πικάντικα τρόφιμα έως κλιπ υπερβολικής κατανάλωσης γνωστά ως mukbangs”, λέει η κα Wu, από το Ινστιτούτο Caring Futures του Flinders και το Κολλέγιο Νοσηλευτικής και Επιστημών Υγείας.
«Αυτά τα βίντεο παρακολουθούνται από εκατομμύρια θεατές σε όλο τον κόσμο, επομένως είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πώς το κοινό αλληλεπιδρά με αυτά και πώς αυτό επηρεάζει τις απόψεις του για την κατανάλωση τροφίμων και την εικόνα σώματος». Διεξάγοντας την πρώτη ανάλυση περιεχομένου αυτού του είδους σε πλατφόρμες κοινής χρήσης βίντεο, η ομάδα εξέτασε τα είδη τροφίμων που καταναλώνονταν και πώς, τους σωματότυπους των παρουσιαστών, παράλληλα με την ανάλυση των σχολίων και των αλληλεπιδράσεων των θεατών.
Διαπίστωσαν ότι σχεδόν τα τρία τέταρτα των βίντεο απεικόνιζαν υπερκατανάλωση τροφής, με πολλά να παρουσιάζουν επίσης δυνητικά επικίνδυνες συμπεριφορές, όπως η κατανάλωση εξαιρετικά πικάντικων ή ζαχαρούχων τροφών ή η κατανάλωση υπερβολικών ποσοτήτων φαγητού σε σύντομο χρονικό διάστημα. Παρ’ όλα αυτά, σχεδόν τα μισά βίντεο παρουσίαζαν λεπτούς παρουσιαστές, με τα βίντεο Bilibili να είναι πιο πιθανό να προσθέτουν φίλτρα βελτίωσης της εμφάνισης.
«Οι θεατές παρακολουθούν συχνά άτομα -ειδικά νέους, αδύνατους παρουσιαστές- να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες φαγητού χωρίς εμφανείς συνέπειες», λέει η κα Wu. «Αυτό μπορεί να στείλει συγκεχυμένα και δυνητικά επιβλαβή μηνύματα σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες και την εικόνα του σώματος, συμπεριλαμβανομένης της πρότασης ενθάρρυνσης της υπερφαγίας και της αποτοξίνωσης για τη διατήρηση μιας λεπτής σωματικής διάπλασης.
«Μπορέσαμε να δούμε από τα σχόλια και τις αλληλεπιδράσεις ότι οι άνθρωποι εξέφραζαν φθόνο προς τους λεπτούς παρουσιαστές ή σχολίαζαν τους δικούς τους στόχους βάρους, γεγονός που υποδηλώνει μια βαθιά εμπλοκή με συγκρίσεις που βασίζονται στην εμφάνιση». Οι ομοιότητες στις τρεις πλατφόρμες περιελάμβαναν το mukbang ως τον πιο δημοφιλή τύπο βίντεο, ένα υψηλό ποσοστό λεπτών ή μεσαίου μεγέθους σωμάτων και μια τάση να δείχνουν αλμυρά πιάτα περισσότερο από γλυκά.
Ωστόσο, προέκυψαν σαφείς διαφορές μεταξύ των πλατφορμών, με το YouTube να απεικονίζει πιο πιθανό να απεικονίζει ακραίες διατροφικές συμπεριφορές, ενώ τα βίντεο του TikTok συχνά αφορούσαν νεότερες, γυναίκες παρουσιαστές και ήταν μικρότερα σε διάρκεια με λιγότερη κατανάλωση φαγητού. Οι πολιτισμικές διαφορές έπαιξαν επίσης ρόλο, με τα ασιατικά αλμυρά γεύματα να κυριαρχούν φυσικά στο Bilibili, ενώ το fast food και οι διατροφικές προκλήσεις δυτικού τύπου ήταν πιο συχνές στο YouTube.
«Η επικράτηση των Ασιατών παρουσιαστών και των ασιατικών γευμάτων και στις τρεις πλατφόρμες υποδηλώνει ότι οι θεατές από ασιατικό υπόβαθρο, ανεξάρτητα από το πού κατοικούν, μπορεί να είναι πιο ευάλωτοι στην επιρροή των βίντεο στην διατροφικές συμπεριφορές και εικόνα σώματος», λέει η κα Wu. «Πρέπει να λάβουμε υπόψη τις πολιτισμικές διαφορές που υπάρχουν, καθώς και τις διαφορές στα χαρακτηριστικά της πλατφόρμας και τα δημογραφικά στοιχεία των χρηστών, αν θέλουμε να βοηθήσουμε τους θεατές να σκεφτούν κριτικά τι παρακολουθούν και να τους προστατεύσουμε από πιθανή βλάβη».
Οι συγγραφείς λένε ότι ενώ χρειάζεται περισσότερη έρευνα, η μελέτη εγείρει σημαντικά ερωτήματα σχετικά με το πώς οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ρυθμίζουν το περιεχόμενο που σχετίζεται με τα τρόφιμα, την υγεία και την εικόνα σώματος, ειδικά για το νεότερο κοινό. «Καταφέραμε να δούμε ότι αυτά τα βίντεο έχουν μεγάλη αλληλεπίδραση και έχουν τη δυνατότητα να επηρεάσουν αρνητικά τη διατροφική συμπεριφορά και την εικόνα σώματος των θεατών και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τον αντίκτυπο σε περίπτωση που συνεχιστεί η δημοτικότητά τους», λέει η κα Wu.