18.1 C
Athens
Δευτέρα, 20 Οκτωβρίου, 2025

Με χαμηλό βαθμό από τους καταναλωτές η πρωτοβουλία μείωσης τιμών στα σούπερ μάρκετ

Περισσότερη σύγχυση παρά ανακούφιση προκαλεί η νέα πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης για τη μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ. Οι ενώσεις καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ, ΚΕΠΚΑ, ΕΕΚΕ και ΙΝΚΑ αξιολογούν αρνητικά το μέτρο, επισημαίνοντας ελλείψεις, ασυνεννοησία και αδιαφάνεια.

Άνθρακες αποδεικνύεται, προς το παρόν, ο «θησαυρός» της πρωτοβουλίας μείωσης τιμών στα σούπερ μάρκετ με τίτλο «1000 κωδικοί», καθώς οι πρώτες ημέρες εφαρμογής της προκάλεσαν σύγχυση και απογοήτευση στους καταναλωτές.

Το μέτρο τέθηκε σε εφαρμογή την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου, με το Υπουργείο Ανάπτυξης να δημοσιοποιεί λίστα 2.180 προϊόντων. Ωστόσο, όπως καταγγέλλουν εκπρόσωποι καταναλωτικών ενώσεων, επικρατεί έλλειψη συντονισμού και ασαφής ενημέρωση. Πολλοί πολίτες έσπευσαν στα καταστήματα αναμένοντας γενικευμένες μειώσεις, αλλά διαπίστωσαν ότι η έκπτωση αφορά περιορισμένο αριθμό προϊόντων.

Διευκρινίσεις από την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ)

Η ΕΣΕ εξήγησε ότι η λίστα του υπουργείου αφορά το σύνολο των προϊόντων στα οποία θα υπάρξει μείωση τιμής, περιλαμβάνοντας επώνυμα προϊόντα αλλά και είδη ιδιωτικής ετικέτας κάθε αλυσίδας.
Με απλά λόγια, κάθε σούπερ μάρκετ θα διαθέτει διαφορετικά προϊόντα σε έκπτωση, ανάλογα με το δικό του κωδικολογιο και εμπορική πολιτική.

Επιπλέον, διευκρινίστηκε ότι οι μειώσεις τιμών θα εμφανίζονται σταδιακά στα ράφια έως το τέλος του έτους, ενώ η ποικιλία των προϊόντων θα διαφέρει από κατάστημα σε κατάστημα, ανάλογα με το μέγεθος και τη διαθεσιμότητα.

super market igieines diatrofikes epiloges

Οι αντιδράσεις των καταναλωτικών ενώσεων

Η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Γιώτα Καλαποθαράκου, ανέφερε πως, σύμφωνα με αναφορές καταναλωτών, τα ταμπελάκια έκπτωσης αφορούν μόλις 200 έως 300 προϊόντα ανά σούπερ μάρκετ.
Όπως εξήγησε, οι μειώσεις εφαρμόζονται σταδιακά, ενώ λείπει η διαφάνεια, καθώς δεν αναγράφεται η αρχική τιμή ή το ποσοστό έκπτωσης.

Η κ. Καλαποθαράκου πρόσθεσε ότι σε πολλές περιπτώσεις, τα προϊόντα είχαν προηγηθεί αυξήσεις, με αποτέλεσμα οι νέες μειώσεις να μην έχουν πραγματικό όφελος.
Η ίδια τόνισε ότι οι εκπτώσεις αφορούν κυρίως προϊόντα περιφερειακής σημασίας και ιδιωτικής ετικέτας, χωρίς να περιλαμβάνονται βασικά είδη διατροφής όπως κρέας, ψάρια, λαχανικά και τυροκομικά.

Ωστόσο, χαρακτήρισε θετική εξέλιξη την πρόθεση του υπουργείου να επιβάλει αναγραφή της τιμής παραγωγού δίπλα στην τελική τιμή στο ράφι, σημειώνοντας ότι έτσι θα αποκαλυφθούν τα υπερκέρδη και οι μεσάζοντες.

Νίκος Τσεμπερλίδης – ΚΕΠΚΑ: «Μπαλωθιά στον αέρα»

Ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, Νίκος Τσεμπερλίδης, δήλωσε ότι η πρωτοβουλία δημιουργεί περισσότερα ερωτηματικά απ’ όσα λύνει.
Όπως υπογράμμισε, δεν υπάρχει σαφής ενημέρωση για το ποιες αλυσίδες συμμετέχουν και σε ποια καταστήματα εφαρμόζεται το μέτρο.

Ο ίδιος κατήγγειλε ότι η επικοινωνία είναι προβληματική, καθώς οι αλυσίδες δεν δημοσιεύουν αναλυτικές λίστες με τους κωδικούς και τα ποσοστά μείωσης, τη στιγμή που για τις απλές προσφορές ενημερώνουν συστηματικά το κοινό.

Κατά τον κ. Τσεμπερλίδη, οι μειώσεις τιμών δεν βασίζονται στη μείωση του κόστους παραγωγής, αλλά σε προσχηματικές εκπτώσεις, ενώ χαρακτήρισε το μέτρο επικοινωνιακό πυροτέχνημα, χωρίς ουσιαστικό όφελος για τον καταναλωτή.

Απόστολος Ραυτόπουλος – ΕΕΚΕ: Εκστρατεία ενημέρωσης για την ακρίβεια

Ο πρόεδρος της ΕΕΚΕ, Απόστολος Ραυτόπουλος, επεσήμανε ότι οι κωδικοί με έκπτωση είναι περιορισμένοι και εστιάζουν κυρίως σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ παρατηρήθηκαν και περιπτώσεις όπου τα προϊόντα ήταν φθηνότερα πριν από την ανακοίνωση του μέτρου.

Η ΕΕΚΕ, στο πλαίσιο του φεστιβάλ «InfoFest #Touch Your Rights» της ΓΣΕΕ, διοργανώνει ενημερωτική εκδήλωση με θέμα «Ποιος ευθύνεται για την ακρίβεια;», προκειμένου να παρουσιαστούν στοιχεία και παραδείγματα για την πραγματική εικόνα της αγοράς.

super market

Γιώργος Λεχουρίτης – ΙΝΚΑ: «Θολό το τοπίο»

Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης, έκανε λόγο για ασαφές και επικοινωνιακό μέτρο, επισημαίνοντας ότι ούτε οι 1000 κωδικοί έχουν ενταχθεί στην πρωτοβουλία, ενώ αγνοείται η διαδικασία επιλογής τους.

Κατά τον ίδιο, το μέτρο παραλείπει βασικά προϊόντα όπως το κρέας και το βρεφικό γάλα, ενώ η έλλειψη ενιαίας λίστας καθιστά αδύνατη τη σύγκριση τιμών μεταξύ αλυσίδων.

Ο κ. Λεχουρίτης τόνισε ως μεγαλύτερο πρόβλημα την απουσία αναγραφής αρχικής και τελικής τιμής, ενώ χαρακτήρισε θετική την πρόταση για εμφάνιση της τιμής παραγωγού, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι πραγματική και όχι «σκηνοθετημένη».

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα