26.4 C
Athens
Τετάρτη, 7 Μαΐου, 2025

Μαθητές σε διάσπαση: Όταν το διαδίκτυο «διαγράφει» τη συγκέντρωση στην τάξη

Τα τελευταία χρόνια, η ψηφιακή τεχνολογία έχει εισέλθει δυναμικά στη ζωή των μαθητών, επηρεάζοντας όχι μόνο τη μάθηση αλλά και τον τρόπο που συγκεντρώνονται και αλληλεπιδρούν κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου. Αν και τα ψηφιακά μέσα προσφέρουν πολλά πλεονεκτήματα, όπως άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες και διαδραστικά εργαλεία, έχουν επίσης δημιουργήσει νέες προκλήσεις, ιδιαίτερα όσον αφορά τη συγκέντρωση και την προσοχή στην τάξη.

psixikos116 2

Ένα από τα πιο συχνά φαινόμενα που παρατηρούνται είναι η διάσπαση της προσοχής των μαθητών εξαιτίας του διαδικτύου. Τα smartphones και οι υπολογιστές, που πολλές φορές αποτελούν απαραίτητα εργαλεία για τη διδασκαλία, μπορούν ταυτόχρονα να λειτουργήσουν ως πηγές αποπροσανατολισμού. Στα κοινωνικά δίκτυα, τα μηνύματα και οι ειδοποιήσεις διακόπτουν συνεχώς τη ροή της σκέψης και της συγκέντρωσης, με αποτέλεσμα οι μαθητές να χάνουν την εστίασή τους στη διδακτική διαδικασία.

Πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν παρατηρήσει ότι η συνεχής χρήση του διαδικτύου κατά τη διάρκεια της παράδοσης οδηγεί σε «διαγραφή» της συγκέντρωσης. Οι μαθητές συχνά μεταπηδούν από το ένα θέμα στο άλλο, πατούν σε πολλαπλές καρτέλες και παρακολουθούν παράλληλα βίντεο ή μηνύματα, ενισχύοντας την αίσθηση ότι η προσοχή τους διασπάται. Αυτό δημιουργεί ένα κλίμα όπου η μάθηση γίνεται επιφανειακή και η κατανόηση των θεμάτων περιορίζεται.

Επιπλέον, η υπερβολική χρήση ψηφιακών μέσων μπορεί να δημιουργήσει φαινόμενα εθισμού, όπου η συνεχής ανάγκη για ενημέρωση και διασκέδαση αποδυναμώνει την ικανότητα των μαθητών να συγκεντρωθούν σε μια δραστηριότητα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το αποτέλεσμα είναι η αδυναμία συγκέντρωσης ακόμα και σε άλλες πτυχές της ζωής, όπως η εργασία και η προσωπική ανάπτυξη.

Ωστόσο, υπάρχουν και λύσεις που μπορούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Η εφαρμογή κανόνων στη χρήση του διαδίκτυου στην τάξη, η ενίσχυση της ενεργής συμμετοχής των μαθητών μέσω διαδραστικών δραστηριοτήτων και η διδασκαλία τεχνικών αυτοπειθαρχίας είναι μερικές από αυτές. Επιπλέον, η ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τις επιπτώσεις της διάσπασης της προσοχής και η προώθηση δραστηριοτήτων που προάγουν τη συγκέντρωση, όπως η μεσολάβηση και η mindfulness, μπορούν να βοηθήσουν στην αποκατάσταση της εστίασης.

Συνολικά, το διαδίκτυο αποτελεί ένα διπλό εργαλείο: μπορεί να ενισχύσει τη μάθηση, αλλά και να την αποδυναμώσει αν δεν χρησιμοποιείται σωστά. Η ισορροπία και η επίγνωση είναι τα κλειδιά για να διασφαλίσουμε ότι οι μαθητές θα αξιοποιούν τα ψηφιακά μέσα με τρόπο που να προάγει τη συγκέντρωση και την αποτελεσματική μάθηση στην τάξη.

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα