35.1 C
Athens
Τετάρτη, 24 Ιουλίου, 2024

Κ. Μακέδος: Το ΤΜΕΔΕ θα συνεχίσει να συνεισφέρει για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης

Σαφές μήνυμα ότι το «πρασίνισμα» των μεταφορών πάει μαζί με τον εκσυγχρονισμό, έστειλε ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών Ιωάννης Ξιφαράς τονίζοντας ότι οι μεταφορές αποτελούν το 1/3 του τομέα ενέργειας με την ευρεία έννοια, κατά την παρέμβασή του στο 1ο Διεθνές Συνέδριο ΤΜΕΔΕ – «Redefining the future horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο» που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Τράπεζας της Ελλάδος και του Τεχνικού Επιμελητηρίου.

Στη συζήτηση με θέμα τον εκσυγχρονισμό των Μεταφορών και την Πράσινη Μετάβαση και συντονιστή τον παρουσιαστή του Action24 και δημοσιογράφο του mononews.gr Βασίλη Τσεκούρα και παρουσιαστή στο Action24, συμμετείχε και ο Πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου Ιωάννης Ανδρουλάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στους επιτελικούς στόχους καθώς και την αύξηση των δήμων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα πυροπροστασίας.

PATN2616_b-1024x683.jpg

Ι. Ξιφαράς: Κατά 80% ανανέωση των λεωφορείων της Αθήνας έως τέλος του 2025

Ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών Ιωάννης Ξιφαράς προανήγγειλε ότι έως το τέλος του 2024 θα υπάρχει το tap and ride παντού σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς του ΟΑΣΑ και αυτό ανοίγει μία βεντάλια για υπηρεσίες όπως αυτές που υπάρχουν στο εξωτερικό όπου με το ίδιο κόμιστρο μπορούμε να μπαίνουμε σε λεωφορείο, ταξί, να νοικιάζουμε ηλεκτρικά πατίνια κα. Σημειώνεται ότι το σύστημα tap and ride υπάρχει σήμερα στα λεωφορεία που καλύπτουν το δρομολόγιο από και προς το αεροδρόμιο. Όπως ανέφερε ο Ι. Ξιφαράς «μέσα από αυτό το σύστημα μπορούμε να επαναξιολογήσουμε την τιμολογιακή πολιτική του κομίστρου» ώστε να δημιουργηθούν πιο δελεαστικά πακέτα.

Σχετικά με την ηλεκτροκίνηση ο Γ.Γ. Μεταφορών σημείωσε ότι το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» αποτελεί τη ναυαρχίδα των σχετικών προγραμμάτων και πριν από όλα υπάρχει η απόφαση «με ένα γενναίο πρόγραμμα και με χρηματοδότηση να εντάξουμε και τις αστικές συγκοινωνίες στην ηλεκτροκίνηση». Στην κατεύθυνση αυτή, έκανε γνωστό ότι έως το τέλος του 2025 θα υπάρχει 80% ανανέωση λεωφορείων στην Αθήνα, ενώ έως το τέλος του 2027 με αρχές του 2028 θα έχει ανανεωθεί το σύνολο των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, υπάρχει και πρόγραμμα 100 εκατ. ευρώ για ηλεκτρικά λεωφορεία στο σύνολο της Επικράτειας και σε πόλεις με αναπτυγμένο δίκτυο αστικής συγκοινωνίας όπως η Πάτρα, η Κομοτηνή και τα Ιωάννινα.

Σε σχέση με τις αεροπορικές μεταφορές και τη μεγάλη αύξηση που σημειώνεται, ο Γιάννης Ξιφαράς αναφέρθηκε στα όσα έγιναν τα προηγούμενα χρόνια και έθεσε ως επόμενο βήμα την ενίσχυση των υποδομών. Όπως σημείωσε «εργαζόμαστε στοχευμένα στα ζητήματα του island hoping με εναέρια μέσα».

Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου Ιωάννης Ανδρουλάκης έκανε γνωστό ότι οι Δήμοι που εντάσσονται στο πρόγραμμα πυροπροστασίας ανέρχονται πλέον στους 22. Όπως σημείωσε για την πυροπροστασία εξασφαλίστηκαν χρήματα στον προϋπολογισμός δαπανών πλέον του πλαφόν του 2%. «Πέραν των 107 εκατ. ευρώ του προϋπολογισμού δαπανών έχουμε 25 εκατ. και πιθανόν να έλθουν και άλλα» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά προσθέτοντας ότι διατίθενται, μεταξύ άλλων, για την πυροπροστασία και στο φυσικό περιβάλλον και στην αποκατάσταση κοινόχρηστων χώρων, πρόσθεσε. Σύμφωνα με τον ίδιο οι επιτελικοί στόχοι του Πράσινου Ταμείου είναι το περιβαλλοντικό ισοζύγιο και η κλιματική ουδετερότητα όπου τα επιμέρους προγράμματα είναι προσαρμοσμένα, ενώ αποστολή του είναι η ενίσχυση της ανάπτυξης μέσω της προστασίας του περιβάλλοντος. Σύμφωνα με τον Ιωάννη Ανδρουλάκη η πράσινη μετάβαση βρίσκεται σε συνάρτηση με την ψηφιακή μετάβαση και το Πράσινο Ταμείο υπηρετεί τους αντίστοιχους άξονες προτεραιότητας και έφερε ως παράδειγμα τα ΣΒΑΚ, ενώ πρόσθεσε ότι υπάρχει προσαρμογή και στην ανάγκη για εξοικονόμηση ενέργειας μέσω των ΣΔΑΕΚ στους μεταλιγνιτικούς δήμους. Πρόσθεσε ότι το επόμενο διάστημα ολοκληρώνεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Πράσινου Ταμείου. Ο Ιωάννης Ανδρουλάκης έθεσε και το ζήτημα της αστικής ανθεκτικότητας για το οποίο έχουν ζητηθεί στοχευμένες προτάσεις από τους Δήμους.

PATN2815_b-1024x683.jpg

Επανασχεδιάζοντας Έξυπνες και Ανθεκτικές Περιφέρειες

Στο τελευταίο ειδικό πάνελ του Συνεδρίου τέθηκαν στο επίκεντρο οι τρόποι με τους οποίους μπορούν να σχεδιαστούν έξυπνές και ανθεκτικές περιφέρειες.

Οι περιφέρειες και οι πόλεις του μέλλοντος πρέπει να είναι βιώσιμες οικονομικά, φιλικές στο περιβάλλον και κοινωνικά συμπεριληπτικές, με δικαιοσύνη, ανέφερε ο Δημήτρης Πτωχός, Περιφερειάρχης Πελοποννήσου. Έκανε λόγο για την υιοθέτηση καλών πρακτικών για πράσινες υποδομές, καλύτερους πολεοδομικούς και χωροταξικούς σχεδιασμούς, ενώ όπως είπε, οι υποδομές πρέπει να επανασχεδιαστούν για να αντέξουν τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Ειδικότερα, ανέφερε ότι στον σχεδιασμό τους πρέπει να συμμετέχουν όλοι οι πολίτες, και να υπάρχει μία διαδικασία παρακολούθησης και αξιολόγησης. Βιώσιμες πρακτικές εφαρμόζονται στην Πελοπόννησο στους κλάδους του Τουρισμού, της πολιτιστικής κληρονομιάς στη διαχείριση υδάτων και στον πρωτογενή τομέα, με απώτερο στόχο την ουσιαστική αποκέντρωση και την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος, όπως έκανε γνωστό.

Όπως ανέφερε από την πλευρά του ο Γιώργος Χατζημάρκος, Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, οι πολίτες είναι αυτοί που πρέπει να αλλάξουν τρόπο ζωής και συνήθειες, όπως στην περίπτωση της Αστυπάλαιας και της Τήλου, όπου πρόκειται για ένα νησί μηδενικών αποβλήτων. Στη Χάλκη δοκιμάσαμε για πρώτη φορά το Greco – island και στην Ρόδο εφαρμόσαμε το φιλόδοξο πρόγραμμα Rhodes Co-lab. «Έχουμε κάνει εξαιρετικά project χωρίς να έχουν στοιχίσει στο κράτος ούτε ένα ευρώ», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «εκεί που πρέπει πρωτίστως να δουλέψουμε είναι επάνω στις αντιλήψεις και στις συνήθειες που έχουμε διαμορφώσει ως κοινωνία».

«Ζητούμενο αποτελεί να δουλεύουμε και να εξοικειωνόμαστε με νέες τεχνολογίες προκειμένου να πετυχαίνουμε μείωση κινδύνου και φυσικών καταστροφών», ανέφερε από την πλευρά το ο Φάνης Σπανός, Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας. Ανέλυσε τις δράσεις που έχει αναλάβει η Περιφέρεια με τη χρήση της ψηφιοποίησης και της καινοτομίας, προκειμένου να θωρακιστεί το περιβάλλον και η κοινωνία, «έχοντας ανοιχτά μάτια και αυτιά προκειμένου να έχουν το καλύτερο αποτέλεσμα οι συμπολίτες μας», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ επεσήμανε την ανάγκη υιοθέτηση καλών πρακτικών από το εξωτερικό.

Οι ψηφιακές πολιτικές είναι απόλυτα συνδεδεμένες με την ανθεκτικότητα μιας πόλης τόνισε από την πλευρά του ο Στέλιος Αγγελούδης δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Επεσήμανε την ανάγκη αποκέντρωσης πόρων και αρμοδιοτήτων με την εκπόνηση ενός αντίστοιχου στρατηγικού σχεδίου, καθώς οι χρηματοδοτικές ανάγκες της πόλης φθάνουν στα 500 εκατομμύρια ευρώ για την οχύρωσή της. Όπως έκανε γνωστό, στη Θεσσαλονίκη έχει ξεκινήσει ήδη ένας τέτοιου είδους σχεδιασμός, που αφορά την ενέργεια, τις μεταφορές, τα logistics, τα κτίρια, τον δημόσιο χώρο και το περιβάλλον, ιδιαίτερα για την αντιμετώπιση του φαινομένου της θερμικής νησίδας, με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα δενδροφύτευσης, μεταξύ άλλων.