Η OpenAI, δημιουργός του ChatGPT, επιχειρεί να αποσπάσει μερίδιο από την αγορά των browsers, παρουσιάζοντας τον νέο τεχνητά ευφυή browser ChatGPT Atlas. Με τον Atlas, η εταιρεία φιλοδοξεί να ανταγωνιστεί κολοσσούς όπως η Google, που κυριαρχεί μέσω του Chrome, εισάγοντας έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο διαδικτυακής αναζήτησης.
Ο νέος browser, όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της OpenAI, Σαμ Άλτμαν, είναι «χτισμένος γύρω από το ChatGPT», καταργώντας την παραδοσιακή γραμμή διεύθυνσης (address bar) και καθιστώντας την αναζήτηση μια φυσική συνομιλία με το μοντέλο AI. Ο Atlas έκανε το ντεμπούτο του στο macOS της Apple, αποτελώντας την πρώτη φάση της κυκλοφορίας του.
Η κυκλοφορία του Atlas σηματοδοτεί μια νέα στρατηγική της OpenAI να κεφαλαιοποιήσει την αυξανόμενη βάση χρηστών της και να αξιοποιήσει εμπορικά την επένδυσή της στην τεχνητή νοημοσύνη (AI).
Παράλληλα, η εταιρεία ανακοίνωσε την επί πληρωμή λειτουργία «agent mode», η οποία θα πραγματοποιεί αυτόνομα αναζητήσεις για λογαριασμό των χρηστών του ChatGPT. Η δυνατότητα αυτή θα είναι διαθέσιμη μόνο στους συνδρομητές της premium έκδοσης και θα προσαρμόζεται στο περιβάλλον περιήγησης, καθιστώντας τη διαδικασία πιο γρήγορη και χρήσιμη.
Η OpenAI ενισχύει περαιτέρω την παρουσία της στο διαδίκτυο με συνεργασίες που έχει συνάψει με ιστοτόπους ηλεκτρονικού εμπορίου όπως οι Etsy και Shopify, αλλά και με πλατφόρμες ταξιδιωτικών κρατήσεων όπως οι Expedia και Booking.com.
Στο πρόσφατο συνέδριο DevDay, στις αρχές Οκτωβρίου, ο Άλτμαν αποκάλυψε ότι το ChatGPT αριθμεί πλέον 800 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες εβδομαδιαίως, αυξημένο σημαντικά από τους 400 εκατομμύρια του Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Demandsage.
Ο Πατ Μούρχεντ, διευθύνων σύμβουλος και επικεφαλής αναλυτής της Moor Insights & Strategy, σχολίασε ότι οι πρώτοι χρήστες θα σπεύσουν να δοκιμάσουν τον Atlas, αλλά εμφανίστηκε επιφυλακτικός σχετικά με το κατά πόσο μπορεί να απειλήσει πραγματικά το Chrome ή το Microsoft Edge. Όπως είπε, οι mainstream χρήστες θα περιμένουν οι υπάρχοντες browsers τους να ενσωματώσουν αντίστοιχες AI δυνατότητες, ενώ ήδη το Microsoft Edge προσφέρει αρκετές από αυτές.
Η κίνηση της OpenAI έρχεται σε μια περίοδο που η Google αντιμετωπίζει δικαστικές πιέσεις για μονοπωλιακές πρακτικές στην αγορά της διαδικτυακής αναζήτησης. Αν και το αμερικανικό Υπουργείο Δικαιοσύνης δεν κατάφερε να επιβάλει την απόσχιση του Chrome, το ζήτημα παραμένει ανοιχτό.
Παράλληλα, όλο και περισσότεροι χρήστες του διαδικτύου στρέφονται σε μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLMs), όπως το ChatGPT, για αναζητήσεις και προτάσεις. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Datos, τον Ιούλιο του 2025, το 5,99% των αναζητήσεων σε desktop browsers πραγματοποιούνταν μέσω LLMs, ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σχέση με πέρυσι.
Η Google, από την πλευρά της, επενδύει μαζικά στην AI, ενσωματώνοντας απαντήσεις που παράγονται από τεχνητή νοημοσύνη στα αποτελέσματα αναζήτησης, σε μια προσπάθεια να παραμείνει κυρίαρχη στην εποχή της έξυπνης αναζήτησης.