26.7 C
Athens
Σάββατο, 2 Αυγούστου, 2025

Γενετική τεχνητή νοημοσύνη: Άμεση αντίδραση στις απειλές για τη Δημόσια Υγεία

Η γενετική τεχνητή νοημοσύνη (Generative AI ή GenAI) ενδέχεται να μειώσει σημαντικά τον χρόνο που απαιτείται για την αντιμετώπιση απειλών για τη δημόσια υγεία μέσω αποτελεσματικών ενημερωτικών καμπανιών. Νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Κουίνσλαντ στην Αυστραλία αποκαλύπτει ότι διαφημίσεις ευαισθητοποίησης για το άτμισμα (vaping) που δημιουργήθηκαν με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης και σε συνεργασία με νέους, θεωρήθηκαν εξίσου ή και περισσότερο αποτελεσματικές από τις παραδοσιακές καμπάνιες υγείας. Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό JAMA Network Open, καταδεικνύει τη δύναμη της GenAI ως εργαλείο άμεσης παρέμβασης σε θέματα υγείας που επηρεάζουν ιδιαίτερα τους νέους.

kardia texniti noimosini

Το Πρόβλημα της Καθυστέρησης στις Καμπάνιες Υγείας

Ο αναπληρωτής καθηγητής Gary Chung Kai Chan από το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Χρήσης Ουσιών στους Νέους του UQ τόνισε πως οι καμπάνιες στα μέσα μαζικής ενημέρωσης διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην αλλαγή συμπεριφορών του πληθυσμού. Ωστόσο, η ανάπτυξή τους είναι συχνά χρονοβόρα. «Παρατηρείται σημαντική καθυστέρηση μεταξύ της εμφάνισης ενός προβλήματος και της ανταπόκρισης των αρμόδιων φορέων.

Για παράδειγμα, στην Αυστραλία οι πρώτες προειδοποιήσεις για τις βλάβες του ατμίσματος εμφανίστηκαν το 2018, αλλά η πρώτη μαζική εκστρατεία ενημέρωσης ξεκίνησε το 2021», εξηγεί ο Dr. Chan. Η μελέτη του δείχνει ότι η χρήση GenAI, ειδικά όταν σχεδιάζεται από κοινού με τους ίδιους τους νέους, μπορεί να επιταχύνει σημαντικά τη διαδικασία παραγωγής ενημερωτικού υλικού.

Η Δομή της Μελέτης: Σύγκριση Παραδοσιακών και AI Διαφημίσεων

Στην έρευνα συμμετείχαν 600 άτομα ηλικίας 16–25 ετών από όλη την Αυστραλία. Κάθε άτομο αξιολόγησε 50 διαφημίσεις: 25 δημιουργημένες από τεχνητή νοημοσύνη σε συνεργασία με νέους, και 25 προϋπάρχουσες διαφημίσεις από επίσημους φορείς δημόσιας υγείας. Οι συμμετέχοντες ενημερώνονταν τυχαία για την «πηγή» της κάθε διαφήμισης:

  • Δημιουργήθηκε από AI

  • Δημιουργήθηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ)

  • Δημιουργήθηκε από AI σε συνεργασία με τον ΠΟΥ

  • Δεν δινόταν καμία πληροφορία για την προέλευση

Αποτελέσματα: Θετική Αντίδραση στις AI Διαφημίσεις

Ο Dr. Tianze Sun από το ίδιο ερευνητικό κέντρο δήλωσε ότι ένα από τα πιο εκπληκτικά ευρήματα ήταν πως, ακόμα και όταν οι συμμετέχοντες γνώριζαν ότι το περιεχόμενο είχε παραχθεί από τεχνητή νοημοσύνη, η αποδοχή και η αποτελεσματικότητα των διαφημίσεων δεν επηρεάστηκε αρνητικά. «Οι νέοι είναι συχνά πιο δεκτικοί σε νέες τεχνολογίες και αυτό εξηγεί γιατί δεν υπήρξε προκατάληψη εναντίον των AI διαφημίσεων», δήλωσε ο Dr. Sun. «Οι συμμετέχοντες έκριναν τις AI διαφημίσεις εξίσου πειστικές ή και πιο πειστικές από τις παραδοσιακές.»

Οι Δυνατότητες και οι Κίνδυνοι της GenAI

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να δημιουργεί άμεσα κείμενα και εικόνες, επιτρέποντας στις αρχές να ανταποκρίνονται ταχύτερα σε νέα προβλήματα υγείας. Ωστόσο, οι ερευνητές προειδοποιούν ότι αυτή η ευκολία παραγωγής περιεχομένου ενέχει και κινδύνους. Η ίδια τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή παραπλανητικού ή ψευδούς υγειονομικού περιεχομένου, κάτι που υπογραμμίζει την ανάγκη για ισχυρά ρυθμιστικά πλαίσια και διαφάνεια στην προέλευση των διαφημίσεων.

Επόμενα Βήματα στην Έρευνα

Η παρούσα μελέτη επικεντρώθηκε στο πόσο πειστικές θεωρούνται οι AI διαφημίσεις από τους νέους, αλλά δεν εξέτασε εάν αυτές οδηγούν σε αλλαγή συμπεριφοράς. «Το επόμενο βήμα είναι να εξετάσουμε αν το AI περιεχόμενο μπορεί πραγματικά να επηρεάσει τις αποφάσεις των νέων», ανέφερε ο Dr. Chan. Οι ερευνητές σχεδιάζουν να εφαρμόσουν τη μεθοδολογία τους και σε άλλες προκλήσεις δημόσιας υγείας, όπως η χρήση αλκοόλ, οι διατροφικές συνήθειες και η ψυχική υγεία.

texniti noimosini 2

Η έρευνα του Πανεπιστημίου του Κουίνσλαντ φέρνει μια νέα εποχή για την επικοινωνία δημόσιας υγείας, αξιοποιώντας την γενική τεχνητή νοημοσύνη με τρόπο που είναι όχι μόνο άμεσος, αλλά και αποτελεσματικός. Η ενεργή συμμετοχή των ίδιων των νέων στη δημιουργία του περιεχομένου αποτελεί κλειδί για την επιτυχία τέτοιων καμπανιών, καθιστώντας την GenAI ένα ελπιδοφόρο εργαλείο ενημέρωσης – αρκεί να χρησιμοποιηθεί με υπευθυνότητα.

Συντάκτης

Δείτε Επίσης

Τελευταία άρθρα