Η ανακατασκευή της γέφυρας Francis Scott Key στη Βαλτιμόρη, μετά την κατάρρευσή της πριν από 20 μήνες, εξελίσσεται σε ένα από τα μεγαλύτερα και πιο περίπλοκα έργα υποδομής στις ΗΠΑ, με κόστος που πλέον εκτιμάται έως και 5,2 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι ασφαλιστικές εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες με έναν εντελώς νέο, ακριβότερο και πολιτικά φορτισμένο κίνδυνο, που διαμορφώνει νέα δεδομένα στην αγορά ασφάλισης υποδομών.

Η αύξηση του κόστους και οι καθυστερήσεις
Αξιωματούχοι του Υπουργείου Μεταφορών του Μέριλαντ διπλασίασαν τις αρχικές εκτιμήσεις κόστους, επικαλούμενοι τον πληθωρισμό στον κατασκευαστικό τομέα, αυξημένες απαιτήσεις μηχανικής και πιο αυστηρά μέτρα ασφαλείας για την αποτροπή νέας ναυτικής σύγκρουσης. Η ολοκλήρωση του έργου μετατίθεται πλέον στα τέλη του 2030, δύο χρόνια πίσω από τον αρχικό προγραμματισμό.
Για τις ασφαλιστικές, το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: οι απώλειες υποδομών το 2025 δεν μοιάζουν με εκείνες του 2015. Η ανακατασκευή της γέφυρας Key εξελίσσεται σε ένα καθοριστικό case study για την ασφαλιστική βιομηχανία, καθώς επιβεβαιώνει ότι τα μεγάλα έργα υποδομής εμπεριέχουν πλέον πρωτοφανείς οικονομικούς και πολιτικούς κινδύνους.
Ναυτική σύγκρουση και κραδασμοί στην αγορά ασφάλισης
Η αρχική κατάρρευση προκλήθηκε όταν το εμπορικό πλοίο Dali έχασε τη δύναμή του και προσέκρουσε σε μια υποστηρικτική κολώνα. Τότε, το κόστος ανακατασκευής είχε εκτιμηθεί περίπου στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια. Σήμερα, με το κόστος να ξεπερνά τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια, οι κίνδυνοι έχουν αλλάξει δραματικά.
Οποιαδήποτε αγωγή υποκατάστασης (subrogation) από κρατικές ή ομοσπονδιακές αρχές θα μπορούσε να αποτελέσει μία από τις μεγαλύτερες αξιώσεις ναυτικής ευθύνης στην ιστορία των ΗΠΑ. Οι αντασφαλιστές, που τελικά καλύπτουν τους μεγάλους ομίλους P&I (Protection and Indemnity), ήδη προετοιμάζονται για διακυμάνσεις σε πολλαπλά έτη ασφαλιστικής κάλυψης.
Κίνδυνοι για Builders Risk και Surety
Η νέα γέφυρα θα είναι μεγαλύτερη και περισσότερο προστατευμένη από την προηγούμενη, κάτι που έχει σημαντικές επιπτώσεις για τις ασφαλίσεις κατά τη φάση κατασκευής. Οι υπό ασφαλιστική κάλυψη builders risk πρέπει να λάβουν υπόψη μεγαλύτερους χρόνους ολοκλήρωσης, αυξημένο κόστος αντικατάστασης και πιο σύνθετη μηχανική προστασία από την πλευρά της θάλασσας.
Παρόμοια πίεση αντιμετωπίζουν και οι ασφαλιστές surety. Οι πολυ-δισεκατομμυριακές εγγυήσεις απόδοσης και πληρωμής είναι εξαιρετικά σπάνιες σε έργα υποδομών στις ΗΠΑ, και οποιαδήποτε πολιτική καθυστέρηση ή διαφωνία στη χρηματοδότηση αυξάνει τον κίνδυνο αθέτησης. Οι αναλυτές των αγορών ομολόγων ήδη έχουν επισημάνει πιθανές ανησυχίες για τη συνέχεια του έργου αν η ομοσπονδιακή στήριξη αμφισβητηθεί.
Ο πληθωρισμός και η αναπροσαρμογή κινδύνου
Τα κόστη κατασκευής δρόμων έχουν αυξηθεί περίπου 72% σε πέντε χρόνια, σύμφωνα με ομοσπονδιακά στοιχεία. Αυτό σημαίνει ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει πλέον να λαμβάνουν υπόψη ότι:
-
Οι καταστροφικές ζημίες κοστίζουν περισσότερο για επισκευή από ποτέ.
-
Οι καθυστερήσεις στα έργα οδηγούν σε επιπλέον ασφαλιστικές απαιτήσεις.
-
Οι τιμές αντικατάστασης για γέφυρες, τούνελ και λιμάνια είναι συνεχώς μεταβαλλόμενες.
Το έργο της γέφυρας Key λειτουργεί ως πρότυπο για τη νέα πραγματικότητα της ασφαλιστικής αγοράς, όπου οι αξιώσεις υποδομών αγγίζουν συχνά πολυδισεκατομμύρια δολάρια.
Πολιτικές προκλήσεις
Η ανακατασκευή έχει πλέον εμπλακεί και σε πολιτικές διαμάχες. Η διοίκηση Τραμπ είχε αμφισβητήσει το κόστος του έργου, τη διαδικασία ανάθεσης και το χρονοδιάγραμμα, δείχνοντας ότι θα μπορούσε να αναστείλει χρηματοδότηση υποδομών και σε άλλες πολιτείες λόγω διαφορών στις διαδικασίες προμηθειών.
Αυτή η αβεβαιότητα δημιουργεί νέο κίνδυνο για τις ασφαλίσεις που καλύπτουν δημόσιους φορείς. Οι διακοπές έργων, οι καθυστερήσεις πληρωμών ή οι διαφορές συμβολαίων μπορούν να ενεργοποιήσουν αξιώσεις σε πολιτικές surety, D&O και δημόσιας ευθύνης.
Ένα τεστ αντοχής για τις ασφαλιστικές
Με την αύξηση του κόστους, τις καθυστερήσεις και τις πολιτικές εντάσεις, η ανακατασκευή της γέφυρας Francis Scott Key έχει εξελιχθεί σε τεστ αντοχής για την ασφαλιστική αγορά απέναντι σε πληθωρισμό, mega-claims και πολιτικές αβεβαιότητες.
Πολλές ασφαλιστικές ήδη προσαρμόζουν τιμολόγια, όρια ευθύνης και όρεξη για ανάληψη κινδύνου σε έργα υποδομών. Οι αντασφαλιστές βλέπουν το έργο ως προειδοποίηση ότι οι καταστροφές σε δημόσια έργα στις ΗΠΑ — κάποτε προβλέψιμες — πλέον μπορούν να έχουν αστάθεια αντίστοιχη με φυσικές καταστροφές.
Η ανακατασκευή της γέφυρας Francis Scott Key δεν είναι απλώς ένα έργο υποδομής. Αποτελεί σημείο αναφοράς για τη νέα εποχή κινδύνου στην ασφαλιστική αγορά. Όταν μια γέφυρα καταρρέει στο σύγχρονο οικονομικό περιβάλλον, η ανακατασκευή της είναι μόνο η αρχή — και οι ασφαλιστικές εταιρείες βρίσκονται σε υψηλή ετοιμότητα για να αντιμετωπίσουν τις πολύπλοκες και ακριβές προκλήσεις που ακολουθούν.


